Het Brabants Dagblad meldde dat de commerciël…

Het Brabants Dagblad meldde dat de commerciële stations er niets voor voelen hun tv-programma’s in breed- beeld uit te zenden. En bij de publieke omroepen rijst het aantal ‘brede’ programma’s niet bepaald de pan uit. Hoe lucratief is de aanschaf van een breedbeeldtoestel? In 350.000 Nederlandse huishoudens staat inmiddels een breedbeeldtelevisie. Dat is 5,5 procent van het totale aantal gezinnen met een tv. De voorgespiegelde mooiere kwaliteit blijft meestal uit. Want de drie publieke Nederlandse netten hebben slechts 9 procent van alle tv-uit- zendingen op het speciale brede formaat 16 x 9 afgestemd. Dat is zo’n 100 uur televisie per maand of ruim e e n uur per dag per net. Voor de rest serveren de omroepen hun handeltje in het gangbare 4 x 3 formaat, alias de ‘gewone’ tv. En de commerciële omroepen RTL4, RTL5, Veronica en SBS6 steken helemaal geen vinger uit naar breedbeeld. Ondertussen schreeuwen producenten als Philips het succes van de daken. “Daar zit wat in”, beaamt K. Noord, beleidsmedewerker bij de NOS en specialist op het gebied van breedbeeld-tv. “Als een nieuwe ontwikkeling de 5 pro- cent is gepasseerd, zie je meestal een kettingeffect optreden. Dan is het een niet te stoppen proces.” Volgens Noort is het aantal uren breedbeeld-tv vergeleken met vorig jaar met de helft gestegen. “Maar het kan nog heel wat jaren duren voordat alles op tv in breedbeeld te zien is. Vergelijk het met de overgang van zwart-wit naar kleur. Een nieuwe ontwikkeling neemt zeker tien jaar in beslag. En de eerste proeven met breedbeeld-tv dateren van 1992.” Nationale koploper is de AVRO. Die zendt vier keer zoveel uren ‘breed’ uit dan nummer twee op de lijst: de EO. Vooral dramaproducties en culturele evenementen krijgen in breedbeeld een duidelijke meerwaarde. Nederland 1 neemt momenteel 67 procent van alle breedbeeldtijd voor zijn rekening, TV 2 vult 18 procent en Nederland 3 amper 15. Opvallend is dat de NOS er nagenoeg niets aan doet. En dat terwijl ‘Brussel’ sinds 1992 liefst 35 miljoen gulden aan subsidie in breedbeeld-tv heeft gestopt. Het argument van de commerciële omroepen dat zij voor die subsidie niet in aanmerking komen, spreekt Noort tegen. “Natuurlijk kunnen zij ook een aanvraag indienen. Maar dan moeten ze er wel in willen investeren.” Woordvoerders van SBS6 en de Holland Media Groep (RTL4, RTL5 en Veronica) wuiven de breedbeeld-uitzendingen vooralsnog ver weg. “Dat heeft absoluut geen prioriteit. Bovendien geloven we niet onvoorwaardelijk in de toekomst ervan.” Ondertussen gaan de ontwikkelingen in met name België, Zweden en Engeland heel hard. Daar winnen de breedbeelduitzendingen snel terrein.