De Rotterdamse zender Stads Radio is als winnaar uit de bus gekomen van een grootschalig onderzoek onder Rotterdammers naar het bereik van radiozenders. Zo blijkt uit onderzoek door het Centrum voor Onderzoek en Statistiek (COS) in opdracht van de SLOR. Het onderzoeksbureau heeft daartoe in november 2100 Rotterdammers (300 autochtonen en 1800 allochtonen) schriftelijk geirrteerd. De vragenlijsten voor Kaapverdianen, Turken en Marokkanen zijn in eigen taal voorgelegd en behandeld door enqueteurs uit de eigen bevolkingsgroep. Hiermee is voorkomen dat deze respondenten uit het onderzoek vallen vanwege taalproblemen.
Naast de ruime interesse van etnische groepen voor lokale radio- en televisieuitzendingen in eigen taal (toegangsomroepen) is het algemene mediagebruik van de respondenten onderzocht.
Zo heeft de breed geprogrammeerde Stads Radio een bereik van 28% onder de Surinaamse bevolking in de Maasstad, het bereik onder Marokkanen ligt op 21% en bij Turken luistert nog altijd 10% van de ondervraagden naar Stads Radio. Het algemene bereik van Stads Radio Rotterdam is overigens 31%. Het rapportcijfer voor Stads Radio ligt bij Nederlanders op een 7,9, terwijl allochtone luisteraars de zender gemiddeld een 8,6 geven.
Volgens Stads Radio directeur Nico Volker zijn de uitkomsten van het onderzoek geen verrassing. “Natuurlijk wisten we al langer dat we populair zijn in de hele stad, dus bij zowel autochtonen als allochtonen. Als Rotterdamse zender sta je veel dichter bij de inwoners. Het is dan ook logisch dat Stads Radio nauwer aansluit bij de behoefte van de veelkleurige Rotterdammers in vergelijking met landelijke zenders.
Een van onze strijdpunten over klassieke meetmethoden voor radio is het gemak waarmee bijvoorbeeld onderzoeksbureau Intomart over de demografische kenmerken van Rotterdam heen stapt. Bij ons gebruikelijk telefonisch onderzoek via Intomart blijken iedere keer honderden respondenten af te vallen vanwege taalproblemen. Ons pijnpunt is dat de enqueteurs vaak niet het geduld hebben om bij kleine taalproblemen door te vragen.
Deze respondenten vallen dan al snel uit het onderzoek, omdat het telefonisch interview anders teveel tijd gaat kosten. Terwijl in onze jonge doelgroep zo’n 40% als allochtoon wordt aangemerkt,” aldus Nico Volker.
Uit het reguliere Intomartonderzoek (telefonisch ad hoc-onderzoek onder 2800 respondenten) van oktober 1998 bleek overigens dat Stads Radio Rotterdam en haar zusje Stads Radio Den Haag wekelijks 320.000 Zuid Hollandse jongeren bereiken. Daarmee zijn de Stads Radio’s een duidelijke aanvulling op de regiozenders Radio Rijnmond en Radio West.