De Holland Media Groep (HMG) pompt nog dit jaar 35 miljoen gulden extra in de programmering van zijn zenders RTL 4, RTL 5 en Veronica, bovenop de al eerder aangekondigde miljoeneninvesteringen. Dat heeft HMG-topman Porsius gisteren bekendgemaakt.
Het moment van de aankondiging lijkt niet geheel toevallig gekozen: vandaag presenteert SBS6 de resultaten van een haalbaarheidsstudie naar een tweede zender. Algemeen wordt aangenomen dat deze zender (SBS7) er komt, hetgeen de slag om de kijkersgunst in alle hevigheid zal doen oplaaien.
De Holland Media Groep hoopt met de extra investering zijn marktleiderschap uit te bouwen. Het mediaconcern streeft een marktaandeel van 37 tot 40 procent na in de voor adverteerders belangrijke doelgroep van de ‘boodschappers’, de 20- tot 49-jarigen.
Nu schommelt dat aandeel volgens een zegsman rond de 35 procent. De investering is mogelijk, zo meldt de HMG-directie, omdat de winstverwachting over 1998 rooskleurig is. Bovendien geeft de ontwikkeling van de markt (de komst van SBS7) er aanleiding toe. Zoals bekend gaat het niet alle HMG-zenders dit seizoen voor de wind. Het ingrijpend gefacelifte vlaggenschip RTL 4 opende het seizoen met tegenvallende kijkcijfers.( InterNetKrant )