Holland Media Groep wil in najaar starten (Twee co…

Holland Media Groep wil in najaar starten (Twee commerciële tv-stations erbij) De Holland Media Groep (RTL4, RTL5 en Veronica) wil dit najaar twee nieuwe commerciële tv-zenders lanceren. Die gaan zich op kleine doelgroepen richten. Eén van de stations wordt mogelijk een kluskanaal. Met de kabelexploitanten is inmiddels druk overleg gaande. De HMG voert momenteel een onderzoek uit, waarbij ook de eisen van de Europese Commissie worden betrokken. Die wil niet dat RTL4, 5 en Veronica samen meer dan zestig procent uit de reclamemarkt halen. Volgens voorlichter H. van der Veen bestaan er ‘concrete ideeën’ voor twee kanalen met elk een marktaandeel tussen de 1 à 5 procent. Iets in de trant van een kookzender, golfstation of kanaal voor rechtszaken: special interest-stations naar Amerikaans voorbeeld. Van der Veen geeft toe dat het lanceren van nieuwkomers altijd ten koste gaat van bestaande stations. ‘Maar het wordt niet meer van hetzelfde op de buis. Wij willen bijvoorbeeld veel doen met nieuwe media.’ Volgens een Vecai-woordvoerster kunnen doelgroepenzenders wel degelijk interessant zijn voor kabelexploitanten. ‘Zeker gezien onze discussies over zogeheten pakketsegmentatie: naast het gratis pakket de consument ook één of meer tv-pakketten aanbieden waarvoor hij betaalt. Een doelgroepenzender zou daar dan mooi inkunnen.’ STER-directeur C. Vis ziet het plan als een puur strategische manoeuvre. ‘Uit oogpunt van reclame-inkomsten zetten twee doelgroepenzenders totaal geen zoden aan de dijk. Met 1 à 2 procent marktaandeel trek je niet genoeg adverteerders. Daarom vermoed ik dat dit een soort voorbereiding is om de burger uiteindelijk aan de betaalkastjes te krijgen.'(Eindhovensdagblad)