BNN gaat zijn tweede seizoen in zonder programma’s van voorzitter en boegbeeld Bart de Graaff.
Wegens ziekte moet De Graaff zijn gezichtbepalende rol overlaten aan presentatoren Eddy Zoey en Ruud de Wild. De laatste wordt vooral bepalend op Radio 3 waar hij vanaf september alle dagen twee uur te beluisteren is. Van maandag tot en met vrijdag in de zendtijd van de TROS. Het programma Somertijd van TROS-discjockey Rob van Someren moet tussen vier en zes uur wijken voor De Wild, die in TROS-tijd wordt ingezet om de jeugd van 13 tot 19 jaar aan Radio 3 te binden en weg te lokken bij commerciële rivaal Radio 538. Op zaterdag en zondag presenteert De Wild zijn radioshow, zoals van ouds, in BNN-zendtijd.
De jongerenzender maakte donderdag tijdens de presentatie van de winterprogrammering bekend dat het 100.000ste lid onlangs is ingeschreven. Per 1 september 2000 heeft BNN er 150.000 nodig om als B-omroep te kunnen voortbestaan. “Volgens de nieuwe ontwerpconcessiewet is 120.000 leden al voldoende, maar we sturen aan op 150.000, want het is zeer de vraag of de nieuwe wet op tijd wordt aangenomen”, zei BNN’s vice-voorzitter Gerard Timmer. Uit cijfers van de afdeling Kijk- en Luisteronderzoek van de NOS blijkt BNN, ondanks de inzakkende kijkcijfers, tot dusverre slaagt in zijn opzet veel jongeren naar de publieke omroep te trekken. Het aantal kijkers tussen 13 en 24 jaar dat op zondagavond tussen 21 en 22 uur op TV2 inschakelt is meer dan verdubbeld. “BNN heeft absoluut een bijdrage geleverd aan het verjongen van ons kijkpubliek”, aldus de netmanager van TV2 Bob Bremer.
Komend seizoen vult BNN zijn 65 uur televisie overwegend met eigen produkties. Joris Lutz begint vanaf vanavond het uurtje op zondagavond dertien keer met een Regenjas-achtig programma waarin BNN vooruitblikt op het EK voetbal en de rol van het Nederlands elftal daarin. Het tweede halfuur wordt gevuld door Ruud de Wild die in de beste SBS 6 traditie op zoek gaat naar feestende en bierdrinkende jongeren op campings. In oktober lost Eddy Zoey De Wild af met de programmareeks The Royal Dutchman, waarin Zoey beroemde buitenlanders bezoek. Uit Amerika kocht BNN de comedy It’s a man’s world, over twee vrijgevochte jongens die een flat delen. De serie is afkomstig van de producers van Roseanne. BNN vervolgt zijn thema avonden en hongert naar meer zendtijd. Hoofdredacteur Laurens Drillich: “Met één uur op zondagavond is het heel moeilijk om ons te profileren. Zenden we een muziekprogramma uit, dan krijgen we gelijk het etiket muziekzender. Als B-omroep hebben we meteen 4 keer zoveel zendtijd. Dan wordt het gemakkelijker te laten zien wat BNN wil zijn. (Algemeen Dagblad/Medianet)