Big Brother, het internet- en tv-programma, is zo’n groot succes dat producent Endemol Entertainment de formule in heel Europa zal exploiteren. Het bedrijf wil zich ook grootscheeps richten op het internet. Alle programma’s die de onderneming produceert, zullen voortaan geschikt zijn voor zowel tv als internet.
Dit heeft John de Mol, bestuursvoorzitter bij Endemol, dinsdag gezegd tijdens de presentatie van de jaarcijfers. De webpagina’s van Big Brother werden de laatste weken zeventien miljoen keer bezocht. Dat is drie keer zo vaak als werd verwacht toen Veronica begon met het uitzenden van de serie.
Endemol zal in een reeks Europese landen Big-Brotherhuizen bouwen. Het amusementsconcern denkt dat de formule ook in België, Noorwegen, Zweden, Zwitserland, Hongarije en Denemarken een kassucces zal worden. Bij het ontginnen van deze markt werkt Endemol samen met SBS International.
Dagelijks wordt Big Brother op tv door één miljoen mensen gevolgd. De donderdagse samenvatting trekt zelfs drie miljoen kijkers. Ook vanuit de VS is belangstelling getoond voor de formule, aldus De Mol.
Endemol zal zich verder grootscheeps richten op het internet. Er komt een compleet nieuwe digitale poot onder het concern. Alle programma’s die de onderneming produceert, zullen voortaan geschikt zijn voor zowel tv als internet. De Mol verwacht dat de internetdivisie, onder de naam endemol.com, tegen 2005 jaarlijks honderd miljoen gulden inkomsten zal opleveren. Endemol heeft in het boekjaar 1998/99 een nettowinst geboekt van 92,5 miljoen gulden.
Dat is bijna twintig procent meer dan een jaar eerder. De omzet steeg met dertig procent tot 962,5 miljoen gulden.
Voor het huidige boekjaar, van 1 augustus 1999 tot 31 juli 2000 verwacht Endemol een winststijging van vijftien tot twintig procent. De omzet steeg in alle landen waar Endemol zijn televisieproducties afzet. In Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië en Spanje haalde de amusementsleverancier ruim twintig procent meer binnen. (Parool)