Het is alweer een tijdje geleden (zet nu een big smile op!), dat we rapporteerden over de middengolfuitzendingen van Q-The Beat op 1224 kHz. Iedere redactie is als de dood voor het publiceren van ‘achterhaalde berichten’ en Q-The Beat slalomt met een onwaarschijnlijke nauwkeurigheid zelfs omheen een flitsendse nieuwsbrenger als het internet. Meld je op maandag dat de zender aan boord van de MV Communicator opnieuw is aangezet, dan mag je er donder op zeggen dat het ding ’s anderendaags weer uit de lucht is. Fijn zo, dan schrijf je op woensdag dat de middengolfbak geen noot meer uitbraakt… en de stekker gaat er op dat moment weer in. De voorbije week lastte onze hoofdredacteur dan ook een informatie-stop in…
EEN MANNETJE TER PLEKKE DAN MAAR
Of er geluid te horen is op dit eigenste ogenblik merk je zelf wel. Waarom de zender als een knipperlicht werkt is een andere vraag, die niet officieel beantwoord wordt. Ook de Q-The Beat heeft blijkbaar een informatie-stop ingevoerd. De ultieme vraag zou natuurlijk kunnen zijn: – Ligt het zendschip eigenlijk nog wel op het IJselmeer? Paul de Haan ging een kijkje nemen op 1 november… en zag dat het niet goed was!
THE SUNNY DAYS ARE OVER
De MV Communicator maakt een slechte indruk. Opvallend is dat een zijdeur, alweer verschillende weken, uitnodigend open staat. Niet dat de eerste de beste aan boord kan komen, een ijzeren hek voorkomt dat, maar een beetje handige jongen, doet dat natuurlijk wel. Daarnaast is aan bakboord duidelijk te zien dat de koelwateruitgang enorme sporen op de scheepshuid achterlaat. Vermoedelijk zijn er problemen met de koeling, en is dit de reden waardoor de middengolfzender niet in de lucht is. Een fenomeen dat trouwens niet onbekend was bij Hitradio Veronica, dat ook een tijdlang vanaf de Communicator uitzond. Toen waren er echter nog bemanningsleden aan boord die de problemen op konden lossen. Die zijn er nu niet meer (idem dito voor een budget, vermoeden we). Daarnaast zijn zowel aan stuur- als aan bakboord, ter hoogte van het ruim, extra patrijspoorten in de scheepshuid gemaakt die zeer slordig zijn afgekit. Voor zover er nog sprake was van enige ‘zeewaardigheid’, dan is die nu echt wel voorbij. Met een dergelijk schip, waar stukken uit het plaatwerk zijn gehaald, kom je niet meer buitengaats. Als het flink stormt op het meer zie ik deze ‘ramen’ ook nog wel kapot gaan. (RadioVisie)