Aandeel publieke zenders 39,2 pct, commerciële omroepen op 46,3
De commerciële tv-zenders hadden de afgelopen week (periode 6 tot en met 12 maart) een gezamenlijk marktaandeel van 46,3 pct (tijdvak van 18.00 tot 24.00 uur, doelgroep 6 jaar en ouder). Dat is een procent meer dan de week ervoor. Dit blijkt uit cijfers van de Dienst Kijk- en Luisteronderzoek van de NOS. De stijging was met name te danken aan SBS6, dat met 10,7 pct bijna een procent meer scoorde dan in de periode 28 februari tot en met 5 maart.
Verder waren er weinig opzienbarende verschuivingen. De gezamenlijke HMG-zenders gingen van 27,5 naar 27,9 procent, omdat RTL5 het goed deed (3,3 pct). Bij de andere (kleinere) commerciële waren de verschillen ten opzichte van de week ervoor marginaal. Het aandeel van Fox8 daalde iets, van 2,8 naar 2,6 procent.
De drie zenders van de publieke omroep behaalden samen 39,2 pct. Dat is 0,4 pct minder dan in de week daarvoor. Bij de publieke zenders bleef TV2 het grootst (16,4 pct), Nederland 1 zag het aandeel iets afnemen van 12,9 naar 12,6 pct, terwijl Nederland 3 een stabiel marktaandeel had (10,1). (Adformatie)