Consumentenbond houdt de komende dagen vervolgonderzoek
De mobiele telefoonmaatschappijen zullen de komende tijd hun borst nat kunnen maken, de consumentenbond heeft een speciaal telefoonnummer geopend waar iedereen zijn klachten kan spuien over zijn gsm.
De bond stelde naar aanleiding van een vandaag gepubliceerd onderzoek een top vijf van netwerkaanbieders samen. Uit het onderzoek bleek dat vooral de kleinere aanbieders nog wel wat te wensen over laten. Aanbieder Ben haalde de vijfde en laatste plek. Ben heeft nog steeds geen landelijke dekking. Ben scoorde niet alleen als laagste bij de dekkingsgraad, ook de helpdesk van de aanbieder kwam als slechtste uit de bus. Ook Telfort kan op veel plekken, waarvan het claimde een goede dekking te hebben, de belofte niet waarmaken. Het leverde een vierde plaats op.
De twee grote providers scoorden het hoogst. KPN eindigde als eerste omdat deze netwerkaanbieder er bij de ‘harde meting’ van het signaal iets beter uitkwam dan de rest. Ook de klanten van KPN ervaren hun verbinding veelal beter. Libertel kwam als andere grote provider op de tweede plaats. De kleinere aanbieder Dutchtone kwam op de derde plaats.
De komende drie dagen (donderdag 6 april tot en met zaterdag 8 april) kunnen gebruikers van mobiele telefoons massaal een oordeel geven over hun netwerkprovider. Zij kunen de consumentenbond bellen op het telefoonnummer 0900- 3213200. Dit nummer is tijdens de actieperiode van acht uur ’s ochtends tot elf uur ’s avonds bereikbaar. De bellers zullen ondervraagd worden over hun ervaringen met zaken als belkosten,tarieven, eventuele plannen om over te stappen en de kwaliteit van de verbinding.
De Consumentenbond heeft tijdens een discussiebijenkomst met politici, de OPTA en directeuren van telecombedrijven drie eisen gepresenteerd. Als eerste zouden consumenten op de hoogte moeten worden gehouden over de verschillen tussen de diverse aanbieders. Ten tweede zou de kwaliteit van de mobiele telefonie structureel moeten worden gemeten en als derde zouden de resultaten voor iedereen publiek moeten worden gemaakt. De Consumentenbond en de stichting Telecomgebruikers Nederland (sTN) willen hiervoor samen met de netwerkaanbieders een kwaliteitsforum oprichten Volgens de Consumentenbond moet de staatssecretaris de aanbieders zelfs verplichten aan dit platform mee te werken. (ZDNET)