MAILEN MET DE MIR BIJ BNN

Internet heeft van de wereld echt een `global village’ gemaakt. De volgende stap is de ruimte. Op zondagavond 7 mei van 21.00 tot 21.30 uur kan de `cyber-kolonisatie’ van de ruimte beginnen. In het populair wetenschappelijke BNN-programma Space-Bar nodigt de nieuwe Amerikaanse eigenaar van het Russische ruimteschip MIR de kijkers van het programma uit te e-mailen met de kosmonauten in de MIR. Het is voor het eerst in de geschiedenis van de ruimtevaart dat burgers rechtstreeks kunnen communiceren met de bemanning van een ruimteschip.

Jeffrey Manber is president van het conglomeraat Amerikaanse zakenlieden dat de MIR enkele maanden geleden van de praktisch failliete Russische overheid heeft geleased. Ze willen de MIR in een baan om de aarde houden door commerciele exploitatie. Zijn doelgroep, zegt Jeffrey Manber in Space-Bar, zijn de nieuwe internet-miljonairs, die de 20 miljoen dollar die een twee weken durend plezier-retourtje naar de MIR moet gaan kosten, makkelijk kunnen ophoesten. Verder zal de MIR gebruikt gaan worden voor onderzoek van het bedrijfsleven.

De voertaal in dit interruimtelijke contact is Engels. Bij grote belangstelling maakt BNN in samenspraak met de nieuwe eigenaars van de MIR een selectie van de vragen.

Space-Bar is een populair-wetenschappelijk programma dat vanuit een ruimteschip wordt gepresenteerd door ex-Startrekker Carel Struyken. Vaste onderdelen van het programma zijn de www-column van Ruud de Wild en de bijdragen van het consumentenpanel de Gadget Boys, alias het team van de Gulden Middenweg. (M)

Gerelateerde berichten