Slam! FM is deze week haar grote talent kwijtgeraakt, radio-DJ Edith de Doosh heeft na maanden twijfelen toch de grote beslissing genomen om het station (voorganger New Dance Radio) te verlaten voor een ander commercieel station.
In januari zal ze starten bij Q the Beat, een nieuw commercieel radiostation in Nederland wat nu nog alleen uitzend op de middengolf (1224AM). Deze frequentie is onlangs overgenomen van Q-Radio. Het station is tevens te beluisteren via qthebeat.nl. Eerder gingen er ook al geruchten dat Eddie Keur bij dit station zou gaan werken. Binnenkort zal hier meer duidelijkheid over komen op deze site.
De rede waarom ze naar een ander radiostation wilde: “ ik wilde eens wat anders gaan doen. Vroeger beslisten we samen, Soedesh Moerlie (oude eigenaar) en ik zo’n beetje wat er in de playlist kwam op SLAMFM… er werden vooral veel bijzondere tracks opgenomen van DJ’s zoals : Dimitri, Marcello, Remy, Armand van Helden en vele anderen… Ik begrijp best dat het allemaal wat commerciëler moest worden. Helaas is dat nu wel anders bij SlamFM
Ik denk ook dat het verstandig is om een DJ een aantal ‘vrije keuzes’ te laten, omdat iemand op zo’n manier een stempel op z’n programma drukt en dus een programma met “een Smoel” heeft… kijk maar naar Isabel en naar Giel Beelen op radio 3. Die hebben duidelijk veel eigen inbreng en dat maakt een programma de moeite waard. Ik had dus bij SLAM niets meer te vertellen over de platen en zo werkt het niet voor mij. Misschien wel voor mensen die niet echt van muziek houden en gewoon graag zichzelf horen praten op de radio, maar ik ben radio-DJ in de eerste plaats om mensen goeie nieuwe muziek te laten horen…niet om mezelf door de microfoon te horen.
Q-the Beat is van “Clear Channel”, een Amerikaans bedrijf dat 1200 radiostations bezit over de hele wereld (vooral in de VS) en ook daar is een vast format, gericht op scholieren tussen de 10 en de 20 jaar oud, maar ik heb daar wel degelijk de mogelijkheid om platen te skippen en zelf te kiezen; als er bepaalde tracks “missen” in het systeem, kan ik die in overleg laten opnemen…en DAT is het verschil.
Edith de Doosh was al vaker gevraagd om de ochtendshow op de landelijke zender “Radio3FM” te gaan doen als side-kick. Hiervoor is zelfs een testuitzending gemaakt in de studio’s van radio 3FM. Dit leverde volgens de doosh niet het juiste resultaat op. Tevens wilde ze niet elke ochtend zo vroeg beginnen.
Q the Beat zal in Januari op 1224 AM starten met de nieuwe programmering. Met een krachtige partner als ClearChannel Communications, die wereldwijd meer dan 1000 radiostations bezit en een vast Nederlands team, dat al vele jaren het klappen van de zweep op radiogebied kent, heeft Q The Beat een meer dan reële kans van slagen. Bovendien is de veiling van etherfrequenties dichterbij dan ooit en Q The Beat is voornemens om middels deze veiling haar distributie nog verder uit te bouwen”.(M)