De kans dat het programma I want your baby, waarin ongehuwde vrouwen een spermadonor zoeken, ooit daadwerkelijk op tv komt is klein. Dat zegt John de Mol, die nu voor het eerst reageert op de commotie die is ontstaan nadat vorige week bekend werd dat bij Joop van den Ende Producties in Aalsmeer wordt nagedacht over een dergelijke formule.
“Het is één van de 283 ideeën, en dan overdrijf ik niet, waarover op dit moment binnen Endemol internationaal wordt nagedacht. Van al die plannen halen er misschien vier of vijf het scherm”, zegt De Mol. “Het idee om iets te doen met kinderloze vrouwen en spermadonoren kwam al een of twee jaar geleden op mijn bureau terecht. Ik heb het indertijd na dertig seconden afgewezen, omdat dit mijn grenzen van televisie maken overschrijdt. De bedenker van het plan heeft vervolgens bij de creatieve afdeling van Joop van den Ende Producties aangeklopt. Die zijn daarmee aan de slag gegaan en vervolgens weer met een concept bij mij terechtgekomen. Toen heb ik het voor de tweede keer naar de prullenmand verwezen.”
De Mol acht de kans dat I want your baby door zijn bedrijf wordt gemaakt kleiner dan tien procent. “Noem het een theoretische mogelijkheid. Maar dan nog wordt het zeker geen show waarin tien mannen met een potje in de hand klaar staan. Misschien dat een documentaire de juiste vorm zou zijn.”
Een rondje langs de omroepen leert dat zowel aan publieke als commerciële zijde vol afschuw wordt gereageerd op het plan. De Mol: “Dat is niet zo vreemd, ze weten niet waar ze het over hebben. We zijn zelf ook nog niet verder dan alleen maar een idee. Ik ben dan ook geschrokken van de heftigheid waarmee mensen reageren zonder te weten waar het over gaat. Als ik aan een vriend vraag of hij meegaat naar het voetballen, wil hij toch ook eerst weten welke wedstrijd we gaan bekijken?”
Het idee voor I want your baby zou volgens ingewijden voortkomen uit de creatieve concurrentiestrijd die woedt tussen de twee Endemol-poten, John de Mol Produkties in Hilversum en Joop van den Ende Producties in Aalsmeer. Na het succes van Big Brother, afkomstig uit de stal van John de Mol, wordt in Aalsmeer koortsachtig gezocht naar een formule die minstens net zo goed scoort. “Absolute onzin”, zegt De Mol resoluut. “We hebben tijdens de fusie afgesproken dat er sprake moet blijven van gezonde concurrentie, omdat dat leidt tot een beter product. Dat betekent zeker niet we elkaar telkens de loef af moeten steken.” (Telegraaf)