Mediabestedingen maken in 2000 groei door van 13%

In 2000 is er voor 7,9 miljard gulden besteed aan het uitzenden van radio-, bioscoop- en televisiecommercials, het plaatsen van advertenties in dagbladen en tijdschriften en het plaatsen van abri’s, aldus de meest recente gegevens van BBC. Hiermee hebben de totale mediabestedingen ten opzichte van 1999 een groei doorgemaakt van 13%.

De grootste drie media adverteerders van 2000 in Nederland zijn Lever Fabergé met een bedrag van bijna 163 miljoen gulden, opgevolgd door KPN Telecom met een bedrag van bijna 144 miljoen en op nummer 3 staat Procter & Gamble met ruim 106 miljoen gulden. Deze drie adverteerders zijn samen goed voor bijna 12% van de totale mediabestedingen in 2000.

In de rubriek ‘Kwalitatief radio-onderzoek’, optie ‘Bruto mediabestedingen’ van Radionieuws.nl is voor alle landelijke adverteerders in Nederland te zien hoe hun mediabestedingen over de diverse mediumtypen zijn verdeeld. Deze bestedingen kunnen per adverteerder weergegeven worden voor de jaren 1996 tot en met 2000. De bruto radiobestedingen staan daarnaast voor alle afzonderlijke adverteerders ook weergegeven per radiostation.

Net als in 1999 is ook in 2000 KPN Telecom de grootste radio-adverteerder geweest. Op de tweede plaats staat het Ministerie van Financiën met ruim 10 miljoen gulden. Shell Nederland staat met bijna 8,5 miljoen gulden op de derde plaats. (RadioNieuws)

Gerelateerde berichten