NATIONALE IQ-TEST MEER DAN 1 MILJOEN KIJKERS!

ZonDe nationale IQ-test, die woensdag 10 januari door BNN is uitgezonden op televisie was een groot succes! Ruim 1,4 miljoen Nederlanders hebben woensdag gekeken naar de uitzending van de Nationale IQ-test van BNN op Nederland 2. Daarnaast hebben via internet ruim 20.000 mensen aan de IQ-test meegedaan! Ook de eigen site van BNN had een record aantal pageviews van bijna 32.000.

In de studio van Aalsmeer maakten gisteren 350 kandidaten de test, onderverdeeld in 11 verschillende groepen waaronder fotomodellen, boeren, ICT-ers, politie-agenten en homo’s. In de studio scoorden de blondines het laagst (IQ 87) en de slimste groep waren de studenten met een IQ van 107! Uiteindelijk behaalde een leraar de beste score vanuit de zaal met een IQ van 120. De beste drie Bekende Nederlanders waren Sjoerd Plaisier (109), Big Brother Bart (107) en actrice Dominique van Vliet (105) uit Onderweg naar Morgen. Willibrord Frequin was erg tevreden met zijn score, het was lang zo slecht niet als hij zelf had gedacht (IQ 100)!

Via internet was er de mogelijkheid om direct mee te doen en je eigen IQ te berekenen. De mannen die via internet meededen scoorden net iets beter dan de vrouwen (102 tegen 100). In tegenstelling tot in de studio deden de blondines op het internet niet onder voor de brunettes. De best scorende provincies volgens internet waren Noord Brabant (102), Utrecht (102), Limburg (102) en Overijssel (102). Drenthe kwam als slechtste provincie uit de bus met een gemiddeld IQ van 93. De beste individuele score via internet werd bereikt door Jean Pierre uit Groningen die via het internet kwam tot een IQ van 122.

Directeur TV Laurens Drillich: ‘Ik ben erg tevreden over de uitzending. Het is voor het eerst dat BNN zo’n groot en duur programma neerzet wat toch dezelfde impact heeft als het Eurovisie Songfestival en het Groot Nederlands Dictee. We willen er dan ook zeker mee door gaan, maar we hebben wel veel geleerd. Volgende keer zullen ook de mensen zonder internet meteen hun score kunnen bepalen. Helaas lukte dat dit keer niet. Daarnaast ben ik erg tevreden over de presentatie van Bridget, Jeroen en Bart.’

De Nationale IQ-test, naar een idee van EyeWorks Media (het multimediabedrijf van Reinout Oerlemans), is het meest omvangrijke programma dat BNN tot nu toe heeft uitgezonden. Reinout Oerlemans: ‘Het is een overweldigend succes op internet, 20.000 mensen zijn 45 minuten online op het web geweest op mee te doen met de test. En dat is nog niet alles: er waren ruim 2 miljoen pageviews op www.denationaleiqtest.nl! De mensen die in de studio aanwezig waren hebben over het algemeen lager gescoord, omdat zij afgeleid werden door camera’s en de aanwezigheid van veel mensen. (BNN)

Gerelateerde berichten