Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Noorderslag festival live op TV via breedband technologie

De komende editie van het Noorderslag popfestival, dat sinds 1995 elk jaar live via het Internet te volgen is, zal dit jaar ook live op TV worden uitgezonden. Uniek aan deze interactieve TV uitzending is dat deze volledig met behulp van breedband-technologie wordt geproduceerd.

Op 6 januari 2001 zal de 15e editie van het Noorderslag popfestival in cultuurcentrum de Oosterpoort in Groningen plaats vinden. Het festival werd traditioneel live via radio en het Internet uitgezonden en zal dit jaar met medewerking van televisiezender OOG TV voor het eerst ook live te volgen zijn via de TV. De geplande uitzending wordt een interactieve talkshow, afgewisseld met optredens, interviews met artiesten en backstage opnamen van het op de vooravond gehouden EuroSonic festival en live beelden van optredens op de avond zelf.

“Democratisering van de media”, zegt Stef van der Ziel, van het Groninger Nieuwe Media bedrijf Iprecom dat in samenwerking met partijen als het eveneens Groninger Pavlov Media en internetprovider XS4ALL de live-uitzendingen op OOG TV en het Internet verzorgt. “Een uurtje live op de televisie uitzenden kost je doorgaans tienduizenden guldens aan satellietwagens, regiewagens en uitzendstudio’s. Met onze nieuwe toepassingen kunnen wij dat voor een fractie van die kosten realiseren. Dat maakt het medium TV een stuk toegankelijker”. Voor deze TV uitzendingen heeft het bedrijf speciale software ontwikkeld waarmee de volledige uitzending kan worden gecontroleerd. In combinatie met chat, email of telefoon kunnen kijkers participeren in de talkshow. Van der Ziel: “Door het bundelen van technische innovatie, in-house productie en onze breedband concepting denken we een belangrijke strategische partner op het gebied van interactieve media te worden en onze markpositie op het gebied van streaming media te verstevigen.

Showcase “Noorderslag is sinds 1995 elk jaar een belangrijke showcase voor Nieuwe Media” zegt Gerad Harens van Pavlov Media; “Maar naast technische primeurs zoals de eerste live-uitzending op het Internet in Nederland, de eerste Europese live QuickTime uitzending en de eerste koppeling tussen telefonie en web zetten we toch voornamelijk in op de inhoud. De meeste webcasts zijn nutteloos omdat ze geen meerwaarde hebben. Wat heeft het bijvoorbeeld voor zin iets live op Internet uit te zenden als precies dat beeld, maar dan veel mooier, ook op de TV te zien is? De TV is een massa-distributiekanaal, het Internet is voor diepgang en detailinformatie. Wij werken medium-onafhankelijk en kijken alleen naar: wat wil de bezoeker zien, en met welk medium kunnen we hem het beste bedienen? Uit onze statistieken van vorig jaar blijkt dat we bijna 100% van de doelgroep hebben bereikt, en dat ze elke dag weer kwamen kijken, dat leverde veel hits op. Een gemiddeld bezoek aan een website duurt 4 minuten. Bij onze projecten is dat minimaal een half uur. Voor ons zijn dit signalen dat we ook inhoudelijk op het goede spoor zitten.” (GIC)