Top 2000 grootste radio-evenement

Bijna 4 miljoen Nederland luisterden naar Radio 2 – 40% van de Nederlanders kent ‘m- website 100.000 keer bezocht- 2 miljoen page-views

De Top 2000 op Radio 2 heeft net als in 1999 enorm veel luisteraars getrokken.
3,7 miljoen Nederlanders stemden af op Radio 2 tussen kerst en oud & nieuw. Dit blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door de dienst Kijk- en Luisteronderzoek, in opdracht van Radio 2. Daarmee is de Top 2000 uitgegroeid tot het grootste evenement op de Nederlandse radio.

Ook de website van de Top 2000 is zeer goed bezocht. In één week tijd werd de site bijna 100.000 keer gebruikt, om te chatten met presentatoren en mede-luisteraars, informatie over de 2000 nummers op te vragen en elkaar SMS-berichten te sturen. De site-bezoekers bleven gemiddeld zeer lang ingelogd; meer dan 15 minuten. Ook in 2001 wordt de Top 2000, de ‘lijst der lijsten’ uitgezonden via radio en internet.

De Top 2000
Veel radiostations zenden aan het eind van het jaar eigen hitlijsten uit. Geen lijst is echter zo populair als de Top 2000 van Radio 2. Tussen dinsdag 26 december en zondag 31 december 2000 hebben maar liefst 3,7 miljoen mensen voor korte of langere tijd geluisterd naar de Top 2000 op Radio 2.

Uit het onderzoek van de dienst Kijk- en Luisteronderzoek blijkt ook dat 40% van de Nederlandse bevolking de Top 2000 kent. Onder Nederlanders tussen de 35 en 50 jaar is zelfs de helft bekend met de Top 2000. Opvallend is dat de Top 2000 ook bekend is bij mensen die niet tot de doelgroep van Radio 2 horen; bijna de helft van alle 13 tot 34 jarigen kent de ‘lijst der lijsten’. De Top 2000 scoorde onder de luisteraars een waardering van 7,4. Tweederde van de luisteraars wil dat de Top 2000 volgend jaar weer terugkomt, hetgeen ook gaat gebeuren.

De Radio 2 Top 2000-site
De website van de Top 2000 heeft in grote mate bijgedragen tot het succes. Tijdens de uitzending was het bijvoorbeeld mogelijk met presentatoren en medeluisteraars te chatten, informatie over de 2000 nummers op te vragen en virtuele wenskaarten te versturen. Veel luisteraars maakten gebruik van de mogelijkheid hun persoonlijke herinneringen bij een plaat in te sturen. Daarnaast konden luisteraars zich via e-mail en SMS laten attenderen op het uitzenden van hun favoriete hits.

Tijdens de uitzendingen werd bijna 100.000 keer ingelogd. Ongekend hoog was de duur van het sitebezoek (gemiddeld 15 minuten) en het aantal page-views (ruim 2 miljoen). De internetredactie kreeg tussen 26 december en 31 december meer dan 40.000 e-mails te verwerken. Het drukst was het op de site op zondagmiddag 31 december. Toen werd per minuut 120 keer ingelogd. (NOS)

Gerelateerde berichten