07.00 uur
Ongeveer een kwart van de Nederlandse internetters gebruikt het medium om muziek te downloaden. De belangrijkste reden hiervoor is omdat het een goedkope manier is om muziek te verzamelen. Deze cijfers komen overeen met de meeste Europese landen.
Lees NU verder
Muziekpiraten opgelet: een kopietje trekken van Reveal, de nieuwste cd van de cultband R.E.M., wordt deze zomer stukken duurder. Experts verwachten dat de prijzen van opneembare cd-schijfjes kunnen verdrievoudigen. De afgelopen jaren zagen consumenten alleen maar steeds goedkopere cd-recordables in de winkel liggen. Wie een beetje rondshopt, kan een blanco cd voor minder dan 1,30 gulden kopen. Vorig jaar dook de prijs hier en daar zelfs onder de gulden. De handelsprijzen waren vaak zelfs lager, tot amper een kwartje per schijf.
Lees verder in de Volkskrant
Van alle regionale zenders is AT5 de op een na best bekeken omroep. Meer dan zeventig procent van de Amsterdammers kijkt ten minste een keer per week. Alleen het Groningse TV Noord scoort beter. Toch is Matthijs van Nieuwkerk (40), de in januari aangetreden hoofdredacteur, niet tevreden. De zender moet volgens hem ,,meer smoel” krijgen. Het aanbod is ,,te braaf”. Dinsdag krijgt de Amsterdamse zender een nieuwe programmering.
Lees verder bij NRC
Verslaggevers van het weekblad HP/De Tijd krijgen een financiële bonus als ze een omslagartikel leveren. Wie jaarlijks meer dan 110 pagina’s schrijft, krijgt voor elke pagina meer eveneens een extra geldbedrag. Hoofdredacteur Henk Steenhuis denkt hiermee zijn in oplage dalende blad te kunnen verbeteren.
Lees verder bij de Volkskrant
De Europese mededingingsautoriteiten hebben de overname van het televisie- en radioconcern RTL Group door de Duitse mediagroep Bertelsmann AG goedgekeurd. Er worden geen verplichtingen opgelegd.
Lees standaard verder
Prijsstijging van papier dwingt de kranten tot passen en meten. De papierprijs is in 2001 tot 20 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Een dergelijke prijsstijging heeft zich al jaren niet meer voorgedaan. De papierschaarste, waar deze stijging uit voorkomt, wordt voornamelijk veroorzaakt door de papierindustrie zelf, die net als olieproducenten de totale productie wil reguleren. De wereldhandel in papier telt nog maar vijf grote spelers.
Lees hier verder
In het televisieprogramma Starmaker krijgt een aantal jongeren een stoomcursus Hoe word ik een ster?. Ze schrijven prompt een beetje geschiedenis door met de single ‘Damn I think I love you’ op de eerste plaats van de hitlijsten te debuteren.’Everybody is a star’, zongen Sly & The Family Stone eind jaren zestig en dat was positief bedoeld. Het was de ‘summer of love’ van de hippies en daarin telde iedereen mee. ‘Everybody’s in showbiz, everybody’s a star’, zong Ray Davies van The Kinks een paar jaar later en toen was het kritisch bedoeld. Iedere gek wil op het podium staan, oké
Lees hier verder
Politie en justitie in Noord- en Midden-Limburg starten in september in samenwerking met de regionale omroep L1 in Maastricht een regionale variant van het programma Opsporing Verzocht. Politie en justitie in Zuid-Limburg doen niet mee aan het project.
Lees hier verder
OOG Radio laat in de maanden mei en juni veel van zich horen. Door verschillende ludieke acties hoopt de zender geld in te zamelen om de zomermaanden te overbruggen. De activiteiten zijn afgelopen woensdag van start gegaan.
Lees hier verder
Het geduld van SBS begint op te raken. SBS wil graag samen met de vereniging Veronica de pas van FOX overgenomen zender (het huidige V8) gaan exploiteren, maar kan maar niet tot overeenstemming komen. Vorig jaar stapte de vereniging Veronica na onenigheid over de verdeling van de inkomsten en beleid uit de Holland Media Groep (RTL4, RTL5 en YORIN). Daarmee verloor de Holland Media Groep het recht op de naam Veronica.
Lees Trouw verder
Een liedjesfeest voor 120 miljoen. Het festival is dit jaar groter dan ooit en vindt plaats in een groot en kil stadion.
Lees verder in NRC
Catherine Keyl (54) is boos. De kijkcijfers van haar praatprogramma waren goed. En toch is het plotseling van de televisie verdwenen, omdat een sponsor zich terugtrok.Kwaliteit telt niet meer, zegt ze, niet bij de commerciëlen en niet bij de publieken. ‘Alles draait om de poen.’
Lees verder in
NRC