Als eerste radiostations in Europa gaan Sky Radio 100.7 FM, Radio 538 en Noordzee FM bewijsnummering leveren. Bewijsnummering is het meegeven van een uniek watermerk aan radiocommercials zodat de adverteerder achteraf kan controleren of de commercial op de juiste wijze en het juiste tijdstip is uitgezonden. Dit onderwerp staat al lange tijd op de agenda bij zowel BVA/Assiociatie Nederlandse Adverteerders als Platform Media Adviesbureau’s (PMA).
Tot op heden hebben de Nederlandse radiostations echter geen concrete invulling kunnen geven. De drie radiostations bieden deze service aan adverteerders als eersten aan en zien het als een belangrijke stap in de verdere professionalisering van de Nederlandse radiomarkt. Planning is dat de implementatie bij zowel de radiostations als mediabureaus medio 2002 afgerond is.
Music & Images Broadcast Services bv uit Hilversum heeft het bewijsnummeringsysteem, Identity genaamd, ontwikkeld. De techniek is gebaseerd op het watermerken van radiocommercials. Elke uit te zenden radiocommercial krijgt een uniek en onhoorbaar watermerk. Dit watermerk refereert aan alle kerngegevens zoals de naam van de adverteerder, de campagne, blokpositie en het geplande uitzendmoment. Het geplande uitzendmoment wordt automatisch gekoppeld aan het feitelijke uitzendmoment. Tevens geeft het systeem aan of een radiocommercial in zijn geheel is uitgezonden. De controle wordt achteraf uitgevoerd door mediabureaus.
Het spreekt voor zich dat BVA en PMA positief staan ten opzichte van het initiatief van Noordzee FM, Sky Radio 100.7FM en Radio 538.Jack Meesters, voorzitter radiocommissie PMA: “PMA is van mening dat bewijsnummering zeker bijdraagt aan de professionalisering van het medium radio. Het is een lang traject geweest om bewijsnummering op radio in Nederland operationeel te krijgen.
Prettig dat nu eindelijk de kogel door de kerk is. De stations Radio 538, Sky Radio 100.7FM en Noordzee FM vervullen een voortrekkersrol. We gaan ervan uit dat de andere stations zich op korte termijn bij hen aan zullen sluiten en op deze manier ook openheid van zaken geven!”.
Ook BVA is van mening dat bewijsnummering een belangrijke stap is in de verdere professionalisering van de radiomarkt. “De bewijsnummercontrole voor radio is een project waar de BVA en PMA tezamen met de radio exploitanten zeer intensief en langdurig aan hebben gewerkt. De professionaliteit van het medium radio is hiermee verder gewaarborgd. Het feit dat slechts een beperkt aantal zenders vooralsnog deze service wil aanbieden, heeft de partijen niet belemmerd de bewijsnummercontrole nu te introduceren.
Professionaliteit zou immers voor alle zenders het uitgangspunt moeten zijn. Bovendien wordt transparantie een steeds hardere eis in het inkoopproces. De eerste (professionele) schapen zijn over de dam. Een resultaat waar de betrokken zenders, en adverterend en adviserend Nederland trots op zijn”, aldus Ingrid Stumpel, media specialist BVA. [Radionieuws]