Nieuw radiolandschap: Noordzee 100.7 FM

Op 1 september zal het resultaat van de etherfrequentie voor radiostations goed te merken zijn. Dan zullen de nieuwe zenders Radio Veronica en RTL FM op volle sterkte gaan uitzenden. Noordzee 100.7 FM heeft een metamorfose ondergaan, en hoe gaan de publieke radiozenders hier op reageren? In deze serie een vooruitblik, met in deel 1: Noordzee 100.7 FM.

Op 26 mei van dit jaar hebben alle commerciële radiostations die een bod hebben gedaan op een etherfrequentie uitsluitsel gekregen of en waar ze mogen uitzenden. Noordzee 100.7 FM heeft met 80 miljoen euro verreweg het hoogste bod gedaan. Ter vergelijking; Business Nieuws Radio heeft met nog geen anderhalf miljoen euro, het laagste bod, ook een frequentie in de wacht gesleept. Maar er is een groot verschil; Noordzee 100.7 FM heeft een veel grotere dekking. Dat betekent dat de zender in heel Nederland te ontvangen is, in tegenstelling tot Business Nieuws Radio.

Noordzee 100.7 FM heeft de frequentie van Skyradio overgenomen. 100.7 is misschien wel het belangrijkste getal in radioland. Skyradio heeft jarenlang ongekend veel reclame gemaakt toen zij hier nog op te ontvangen was. Noordzee 100.7 FM krijgt deze naamsbekendheid gratis en voor niets. Verder is in (bijna) heel Nederland op 100.7 fm NoordzeeFM te ontvangen. Dat klinkt misschien logisch, maar dat is het zeker niet. Het nieuwe station RTL FM is op maar liefst 21 verschillende frequenties te ontvangen. Het is dus erg lastig om hier goede reclame voor te maken.

Erik de Zwart is de baas van Noordzee 100.7 FM, en heeft de zender omgevormd naar Amerikaans model. `s Morgens presenteert Gordon zijn ochtendshow, en tussen 16.00 en 19.00 is Robert Jensen aan de beurt. In de tussentijd wordt (vrijwel) non-stop muziek gedraaid. In Amerika is dit heel gebruikelijk; tijdens `drive-time`, wanneer mensen van en naar hun werk rijden, zet je populaire dj`s neer die eindeloos mogen kletsen. Zo praat de beroemdste dj van Amerika, Howard Stern, bijna gedurende zijn hele ochtendshow. Hij draait ongeveer 2 platen per uur.

Qua muziekstijl zit Noordzee tussen het ruige Radio 538 en het rustige Skyradio in, en er wordt gemikt op luisteraars tussen de 20 en 40 jaar.
 
In potentie heeft Noordzee 100.7 FM de mogelijkheid om de grootste zender van Nederland te worden; een goed doordachte programma-indeling, twee dj`s die een vaste schare fans aan zich kunnen binden en de beste dekking van alle commerciële zenders. Maar op dit moment is Noordzee 100.7 FM het zevende station, met een marktaandeel van 5,7 procent, tegenover de nummer een, Skyradio met 13 procent. Even voor de duidelijkheid; als je een marktaandeel van 5,7 procent hebt, dan betekent het dat 5,7 procent van alle mensen die hun radio aan hebben, naar dit station luisteren.

De vraag is alleen of Nederlandse luisteraars wel trek hebben in een `Amerikaans` station. De muziek is net zoals bij Skyradio perfect uitgezocht, en als luisteraar weet je precies wat je kan verwachten. Dit kan een positieve, maar ook een negatieve uitwerking hebben. De verwachting onder insiders is echter dat Noordzee 100.7 FM zich binnen een jaar een plek in de top 3 van best beluisterde stations heeft weten te bemachtigen. [Bron: DeJongeJournalist.nl / Mischa Stubenitsky  ]

Gerelateerde berichten