Sinds digitale radio zijn intrede heeft gedaan in de Britse huishoudens, is het luistergedrag van consumenten veranderd. Niet alleen krijgt digitale radio een steeds groter marktaandeel, consumenten beluisteren digitale radio ook vaak via hun digitale tv.
Dit blijkt uit onderzoek van Continental Research in opdracht van Chrysalis Radio, Capital Radio Group, UBC Digital en Guardian Media Group Radio.
Eind 2004 telt het Verenigd Koninkrijk 1 miljoen digitale radio`s. Consumenten luisteren in totaal 11,9 uur per week naar de radio. Een kwart beluistert digitale radio via zijn digitale tv. Er zijn twee luisterpieken, rond het ontbijt en ’s avonds. `s Morgens luistert men meer naar analoge en ’s avonds meer naar digitale radio.
Bijna 70% van de consumenten met een digitale radio luistert meer naar digitale dan naar analoge radio. Voor 35% is muziek de reden om naar een digitaal radiostation te luisteren. Nog eens 11% noemt de betere kwaliteit van het geluid en de betere ontvangst. 98% vindt het afstemmen op digitale stations makkelijker, 96% is blij met de variatie van de beschikbare zenders en 93% roemt de goede geluidskwaliteit. [Marketing Week/Radio.NL]