John de Mol, goed voor een geschat vermogen van 1,6 miljard euro, heeft plannen voor een nieuwe tv-zender. Over een jaar wil hij het kanaal van kinderzender Nickelodeon in de avonduren gaan vullen met familieprogramma’s, entertainment en sport, liefst het vaderlandse eredivisievoetbal. ‘Als er al geen gat in de markt is, creëert-ie het wel.’ John de Mol heeft een tv-zender voor ogen met familie-entertainment en sport, die op z’n vroegst begin september 2005 de avonduren op kinderzender Nickelodeon moet gaan vullen.
De plannen van mediatycoon John de Mol voor een nieuwe tv-zender zorgen voor nogal wat beroering in televisieland. De voormalige topman van het productiebedrijf Endemol geldt in Nederland en daarbuiten als geniale tv-autoriteit. Maar de afgelopen jaren is ook gebleken dat lang niet alles dat De Mol aanraakt verandert in goud.
Het was geen verrassing dat De Mol na zijn vertrek bij Endemol, waar hij deze zomer opstapte uit onvrede over de benoeming van een nieuwe bestuursvoorzitter door het Spaanse moederconcern Telefónica, de mediawereld binnen afzienbare tijd zou opschrikken met een nieuw initiatief. De man die in 1999 aan de wieg stond van Big Brother en dat programma vervolgens over de hele wereld in de huiskamers bracht, wilde weer terug naar de basis: met een klein clubje creatieve geesten programmaformules ontwikkelen. De eerste resultaten daarvan dienden zich vorig tv-seizoen aan.
De Mol kondigde de spelshow The Masterplan aan als dé opvolger van Big Brother, maar de kijkers lieten het programma massaal links liggen. Bovendien verdween ook het beoogde succes Sterrenbeurs al snel van de buis wegens tegenvallende kijkcijfers. De conclusie dat ‘de magie van John de Mol’ wellicht was uitgewerkt, was echter voorbarig, aldus zijn woordvoerder.
De Mol heeft zijn kaarten gezet op internet als medium van de toekomst. Volgens hem zullen radio en televisie in de nabije toekomst steeds verder versmelten met internet, dus is het zaak om alvast een publiek op te bouwen. Bovendien zal de digitalisering het Nederlandse tv-landschap flink opschudden, verwacht De Mol.
Talpa, De Mols investeringsbedrijf, legde vorig jaar 80 miljoen euro op tafel voor een FM-frequentie voor zijn radiozender Noordzee FM. Het succes van het station blijft echter tot nu toe achterwege.
Talpa is bovendien eigenaar van Radio 10 Gold. Daarnaast heeft Talpa belangen verworven in verschillende mediaconcerns, waaronder de telefoonbedrijven Versatel en KPN, uitgever VNU, tv-zender FoxKids en internetaanbieder Lycos.
De televisiebons, wiens vermogen door het zakenblad Forbes wordt geschat op 1,6 miljard euro, heeft een tv-zender voor ogen met familie-entertainment en sport, die op z’n vroegst begin september 2005 de avonduren op kinderzender Nickelodeon moet gaan vullen.
De Mol zal er overigens niet zelf de scepter zwaaien, aldus zijn woordvoerder. “Hij zal een directeur benoemen die daar ’s nachts van wakker ligt.”
John de Mol zal zich zoals aangekondigd vooral richten op het ontwikkelen van programmaformules. “De Mol wil graag internationaal bezig blijven, de nieuwe zender kan onder meer fungeren als proeftuin voor nieuwe programmaformules.” Het is overigens niet de eerste keer dat De Mol een eigen zender opstart. Hij was medeverantwoordelijk voor Sport 7, het betaalkanaal dat in het najaar van 1996 al na enkele maanden flopte.
“Een gedreven mens als De Mol stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen”, aldus Kidsweek-uitgever Roland Pelle, destijds commercieel directeur van Sport 7. “Uit al zijn huidige activiteiten spreekt een bepaalde visie en filosofie met als doel: internet. Als er al geen gat in de markt is, creëert-ie het wel.”
De Hilversumse omroepbazen vrezen De Mols tv-zender misschien niet vanwege de kijkcijfers, maar wel om de mogelijke reactie van hun eigen medewerkers, zegt tv-producent Marc Nelissen, bedenker van Labyrinth, het eerste tv-programma dat De Mol ooit produceerde voor de VARA. “John de Mol heeft grote aantrekkingskracht op creatieve mensen in de amusementsindustrie. Ga er maar van uit dat zijn mailbox nu al vol zit met berichten van programmamakers die graag met hem willen samenwerken. Hij schudt de boel op. Dat is zeker.”
Commerciële zenders denken dat vooral de publieke omroep zich zorgen moet maken
RTL en SBS, de gevestigde grote aanbieders van commerciële televisie in Nederland, denken dat vooral de publieke omroepen last zullen krijgen als John de Mol er in slaagt zijn nieuwe initiatief voor een familie- en sportzender succesvol vorm te geven. De moederbedrijven van respectievelijk RTL 4, RTL 5, Yorin en SBS 6 – Net 5 en Veronica – verwachten echter ook dat De Mol en zijn partner MTV er hard aan zullen moeten trekken. “John de Mol is geen beginner”, zegt SBS-woordvoerder Eric Eljon. “Maar dat is geen garantie voor succes. De advertentiemarkt is niet onbeperkt, en daar zal hij toch van moeten leven.” Jaap Paulsen, woordvoerder van RTL: “Het is een boeiende tijd in televisieland, met al die nieuwe initiatieven. Maar het zal niet makkelijk zijn voor nieuwkomers om zich een plek te veroveren in de bestaande markt. We houden het scherp in de gaten, maar zijn niet ongerust.”.
Eljon noemt De Mols voornemen om met zijn nieuwkomer een marktaandeel van tien procent te veroveren ‘knap ambitieus’. “We hebben hier enige ervaring met het maken van commerciële tv, en ik weet dat het ons bijvoorbeeld flink wat inspanning heeft gekost om met Net 5 aan die tien procent te komen. Dat is een enorme opdracht. Maar als de sport bij de publieken verdwijnt, zal daar zeker pijn worden gevoeld, vooral bij Nederland 2”, aldus de SBS-woordvoerder. “De hele advertentiemarkt is nu 700 miljoen euro groot, en groeit niet substantieel. In die markt opereren nu negen grote zenders een paar kleinere. Een tiende grote zender, met een aandeel van tien procent zou daar dus zo’n 70 miljoen uit kunnen halen. De Mol wil eredivisievoetbal, de Champions League en grootschalig amusement. Alleen sport kost al vele tientallen miljoenen, en amusement is ook prijzig. Hij zal het dus zwaar krijgen om zijn geld terug te verdienen.”
Ook Paulsen maakt zich niet op voorhand druk. “We houden een waakzaam oog op De Mol, maar we weten één ding: onze familiezender RTL4 staat al als een huis, en doet dat zónder sport. Dat kunnen de publieken niet zeggen. Daar zal de pijn dan ook zitten. En een nieuwe concurrent houdt ons scherp.”
De TROS, die zelf plannen heeft om commercieel buiten het bestel door te gaan, wil zich vooralsnog beperken tot een korte reactie. “Dit plan van John de Mol zal onze plannen niet in de war schoppen”, zegt woordvoerster Birgit Jansen. “Wij denken dat er zeker een markt is voor wat wij willen, ook al denkt ook De Mol aan een familiezender.” De omroep hoopt wel dat TROS-grootheden Linda de Mol en Ivo Niehe zullen blijven. John de Mol speculeerde dezer dagen nadrukkelijk over de komst van zijn populaire zus naar zijn nieuwe kanaal, en liet weten Niehe ook wel te willen hebben. “Linda en Ivo zijn pijlers van onze programmering”, aldus Jansen. “Dus natuurlijk willen we graag dat zij blijven.” [Berrit de Lange/GPD/Radio.NL]