Zoek
Sluit dit zoekvak.

Versatel wordt volwaardige tv-zender

Telecombedrijf Versatel onderhandelt met Nederlandse publieke en commerciële omroepen en film- en spelletjeshandelaren om volgend jaar talloze televisiezenders via de settop box aan te kunnen bieden.

Versatel opent in de zomer van 2005 de directe aanval op de tv-kabelbedrijven en concurrent KPN als het de live-beelden van het Eredivisie voetbal uit gaat zenden. Versatel brengt de tv-beelden via het eigen glasvezelnetwerk naar Nederlandse huishoudens. De tv-beelden zijn alleen te bekijken door Versatel ADSL-abonnees, via de internetprovider die tot 1 januari 2005 Zonnet heet. De voetbalbeelden komen achter een Samsung-settop box die zowel internet, telefonie als televisie ondersteunt.

Behalve live voetbal wil Versatel ook ‘gewone’ televisie aanbieden via ADSL, live en on demand. De woordvoerster bevestigt dat het bedrijf hierover in gesprek is met de Publieke Omroep, SBS en RTL, maar ook met buitenlandse organisaties om zenders als BBC en CNN door te kunnen geven. Ook een filmkanaal en spelletjes staan gepland, al is niet bekend of die direct al vanaf de zomer van 2005 beschikbaar zullen zijn, zodra het voetbalseizoen begint.

Een woordvoerder van de Publieke Omroep stelt dat Nederland 1, 2 en 3 wettelijk gezien enkel op het open net mogen worden uitgezonden, niet achter een decoder. De digitale themakanalen, die de Publieke Omroep nu al uitzendt via internet, mogen wel via de decoder van een derde partij worden uitgezonden. Versatel stelt dat het Samsung-apparaat niet als decoder gezien moet worden. De settop box is een ‘veredeld modem’.

Over de prijs van het digitale tv-, internet- en televisieabonnement kan Versatel nog geen uitsluitsel geven. De woordvoerster: “Maandelijks is een huishouden ongeveer 75 euro kwijt aan telefonie, televisie en internet en dat is dan nog zonder de live voetbalbeelden die bij Canal+ 35 euro kosten. Wij moeten het voor minder dan dat kunnen doen.”

Gisteren werden de radio- en televisierechten voor Eredivisie-voetbal verdeeld voor de komende drie seizoenen. Mediaondernemer John de Mol kwam als grote winnaar uit de bus. Via de zender Nickelodeon gaat hij vanaf augustus iedere zondagavond de samenvattingen van de Eredivisie-wedstrijden uitzenden. Die rechten won hij met zijn investeringsbedrijf Talpa. De uitzendrechten van de live beelden, nu nog in handen van UPC via Canal+, gingen naar een ander bedrijf: Versatel. John de Mol is voor 42 procent aandeelhouder in Versatel. Hij heeft geen commissaris in de leiding van het telecombedrijf.

De Mol zegt in een interview dat in decembernummer van VEB beleggingsblad Effect: “Ik zie infrastructuur en content niet als gescheiden gebieden. Wij geloven heilig in de convergentie van die twee. Televisie, telecommunicatie en internet worden steeds meer geïntegreerd. Die markt gaat exploderen. De verwachtingen die we daarvan hadden in de jaren 1999 en 2000 zijn destijds niet uitgekomen, maar nu gaat het wel gebeuren.” Over een beursgang van Talpa zegt hij: “Zolang ik hier zit, zal dat niet gebeuren.”

Tv-investeringen Versatel
Om zo veel mogelijk huishoudens te kunnen bereiken, rolt Versatel versneld zijn ADSL-netwerk uit. Momenteel kan zeventig procent van de wijkcentrales overweg met Versatel ADSL. Bij het begin van het nieuwe voetbalseizoen moet dat 95 procent zijn. Om televisiebeelden door te kunnen geven, bouwt Versatel een aantal zogeheten mediafarms.

Samsung levert de infrastructuur om de doorgifte van televisiesignalen naar Versatels IP-netwerk mogelijk te maken. Huishoudens die een Samsung-settop box aanschaffen kunnen zowel de digitale als analoge televisie aansluiten op het ADSL-signaal. Voor televisiebeelden op DVD-kwaliteit is minstens een ADSL-snelheid van 2 megabit per seconde vereist. De settop boxs zijn retourgeschikt, waardoor ook interactieve televisie mogelijk is.

Hoeveel klanten Versatel eind 2005 wil hebben, houdt het bedrijf nog voor zich. Ook de omvang van de nieuwe investeringen maakt het pas bekend bij de presentatie van de financiële resultaten in maart 2005. Versatel rapporteerde in september 153.000 Zonnet ADSL-klanten te hebben. Het bedrijf hoopt minstens een groot deel van de 200.000 Canal+-voetbalkijkers over te kunnen halen een Versatel ADSL-abonnement te nemen. [Planet/Radio.NL]

Gerelateerde berichten