RTL Nederland, eigenaar van onder meer RTL 4, RTL 5, Yorin, RTL FM en Yorin FM, heeft een recordjaar achter de rug. De totale omzet steeg met 3,4% naar € 338 miljoen (2003: € 327 miljoen), waar het totale bedrijfsresultaat steeg met maar liefst 56% naar € 39 miljoen (2003: € 25 miljoen). Hiermee realiseerde RTL Nederland het beste bedrijfsresultaat in haar geschiedenis.
De onveranderd sterke positie in de televisiemarkt, de toegenomen inkomsten uit andere exploitatievormen dan spot en sponsoring en een sterke focus op kostenbeheersing zorgden voor een spectaculaire stijging van het resultaat uit de televisieactiviteiten met 80% naar € 54 miljoen (2003: € 30 miljoen). De aanloopinvesteringen in radio in hetzelfde jaar werden hierdoor meer dan gecompenseerd.
De omzet uit televisie steeg met 3,4% naar € 331 miljoen (2003: € 320 miljoen). Het aandeel niet traditionele omzet in het televisiesegment uit onder meer interactieve diensten steeg met 70% naar € 10,3 miljoen (2003: € 6,1 miljoen). Ook de ebita-bijdrage van deze activiteiten steeg fors, naar € 4 miljoen (2003: € 1 miljoen). De omzet uit de in juni 2004 opnieuw gelanceerde radiostations Yorin FM en RTL FM bleef met € 7 miljoen gelijk. De substantiële aanloopinvesteringen in radio maakten van RTL Nederland de snelst groeiende en vierde commerciële radiogroep van Nederland. Het gezamenlijke luisteraandeel bij de doelgroep 20 – 49 jaar steeg van 5,3 naar 9,3% en zorgt voor een verdere versterking van het multimediale aanbod van RTL Nederland.
Fons van Westerloo, CEO van RTL Nederland, zegt dat het recordresultaat het gevolg is van strikte kostenbeheersing, gepaard met een slagvaardig en flexibel beleid op zowel de consumenten- als adverteerdersmarkt. “De druk op de omzet uit TV-spotreclame wordt ruimschoots goedgemaakt door niet meer direct aan spotreclame gerelateerde activiteiten, zoals telefonie, sms, internet en teletext. Deze diversificatieactiviteiten vormen een snel groeiend deel van onze omzet en leveren een belangrijke bijdrage aan ons resultaat. Onze strategie is erop gericht om dit aandeel in de komende jaren verder te vergroten. De basis van ons succes vormt uiteraard nog steeds de uitstekende prestatie op de kijkersmarkt, waar onze TV-zenders een massaal publiek trekken. Verheugend is dat RTL Z uit de rode cijfers is en bijdraagt aan de winst. En ook de snelle groei van de luisteraandelen en de omzet van onze radiostations na hun herlanceringen in juni, stemt optimistisch voor het jaar 2005. We hebben een uitstekende basis om nieuwe concurrentie aan te kunnen, waarvoor we bovendien reserves kunnen aanspreken”. [Radiowereld.NL]