Nederland staat aan de vooravond van een mediarevolutie. Dat heeft John de Mol maandag gezegd tijdens de najaarspresentatie van zijn nieuwe televisiezender Talpa. “In de aankomende vijf jaar zal er meer verandering plaatsvinden dan in de afgelopen vijftig jaar”, zei de oprichter van de zender in studio 21 op het Media Park in Hilversum.
De Mol stelt dat mensen altijd televisie willen blijven kijken, maar dat de nieuwe generatie kijkers meer verlangt dan er tot nu toe is geboden. Hij is tevreden over de hoeveelheid publiciteit die zijn nieuwe zender heeft gekregen. De Mol omschrijft dit als ‘oorverdovend en massaal, maar vooral fantasierijk’. “Maar ook als ik dat van tevoren had geweten, had ik precies hetzelfde gedaan.”
Tijdens de presentatie werd onder meer bekendgemaakt welke programma’s Talpa vanaf augustus gaat uitzenden en wie deze gaan presenteren. Met name de programmering op de vooravond kreeg aandacht. Die gaat bestaan uit vier programma’s. Het gaat om ‘Big brother’, gepresenteerd door Bridget Maasland en Ruud de Wild en ‘Samen’, een serie met Cees Geel en Jennifer Hofman. Daarnaast is er ruimte voor ‘NSE’ (Nieuws, Sport en Entertainment), met Beau van Erven Dorens en het personalityprogramma ‘Thuis’ met onder anderen Angela Groothuizen en Gordon.
Volgens De Mol kunnen er twee dingen gebeuren met de nieuwe zender: “Het wordt of kop eraf of het wordt een groot succes. Ik gok op het laatste.” De mediatycoon benadrukte maandagmiddag nooit gezegd te hebben aan iets nieuws te beginnen. “Maar ik denk het stiekem wel.” [Novum/Radio.NL]