Zoek
Sluit dit zoekvak.

Headlines uit de krant: dinsdag 20 juni

Het wordt voor de lokale en regionale zenders steeds lastiger om beelden en reportages van eredivisievoetballers en -wedstrijden te maken. Er mag weinig meer zonder uitdrukkelijke toestemming van Talpa van John de Mol en WK-Eyeworks van het duo Kees Jansma en Reinout Oerlemans. Deze bedrijven hebben respectievelijk de uitzend- en productierechten van het eredivisievoetbal in handen.

In het verleden waren de richtlijnen onder het bewind van de publieke omroep NOS al redelijk stringent, maar zoals het er nu uitziet wordt het voor de lokale en regionale omroepen in het komend voetbalseizoen nog lastiger. WK-Eyeworks heeft een brief aan alle clubs en regionale zenders doen uitgaan waarin veel beperkende maatregelen zijn opgenomen. Lees verder

NVJ
Omroep Brabant en de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) willen dat justitie binnen een week duidelijk maakt dat het gerechtvaardigd was om banden te wissen. Komt die duidelijkheid er niet, dan volgt nadere juridische actie. Hoofdredacteur/directeur G. Bielderman van de regionale omroep heeft dat vrijdag bekendgemaakt. Aan wat voor actie wordt gedacht, wilde hij niet zeggen. Lees verder

Misleiding
De Reclame Codecommissie vindt de radio- en tv-spotjes van de vereniging Proefdiervrij niet zorgvuldig en misleidend. Dat heeft de commissie geoordeeld na een klacht van de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit in Utrecht. De vereniging kan nog in beroep gaan. Proefdiervrij heeft drie radio- en drie tv-spotjes waarin passanten met een paard, een hond en een konijn worden aangesproken met de vraag of hun dier even gebruikt mag worden voor een test met een geneesmiddel. De eigenaar wil dat niet en in beeld verschijnt de tekst 620.000 proefdieren hopen op precies dezelfde reactie. Lees verder

Oprah
De Amerikaanse televisiester Oprah Winfrey is verkozen tot invloedrijkste persoonlijkheid ter wereld. Ze staat op nummer een in de tophonderd die het tijdschrift Forbes vrijdag heeft gepubliceerd. Forbes keek bij de samenstelling van de lijst naar hoeveel sterren verdienen, maar ook naar hun naamsbekendheid. Omdat Winfrey alleen al in de Verenigde Staten wekelijks dertig miljoen kijkers trekt, staat zij toch op nummer een, hoewel zij het afgelopen jaar ‘slechts’ 225 miljoen dollar beurde. Dat is 65 miljoen minder dan Star Wars-regisseur George Lucas, die vierde werd. Lees verder

Semafoon
KPN sluit per 1 november 2005 twee van zijn vier semafonienetwerken. Na ruim achttien jaar gaan de inmiddels verouderde Nationaal 1 en Benelux netwerken uit de lucht. KPN zal semafoniediensten nog onverminderd leveren op de twee modernere netwerken Nationaal 3 en ERMES. Lees verder

Reclame
Reclames voor goedkope leningen worden aan strengere regels gebonden. Dat heeft het kabinet vrijdag bepaald. Zo zijn er regels opgesteld voor de rentepercentages die in advertenties mogen worden genoemd. Het kabinet wil voorkomen dat consumenten door de advertenties worden misleid. Zo moeten de rentepercentages in de reclames zuiverder worden gepresenteerd. Door fiscale voordelen in de percentages mee te nemen, worden leningen nu nog in sommige gevallen goedkoper gepresenteerd dan dat ze in werkelijkheid zijn. Lees verder

Publiek
Netcoördinator Ton van Dijk van Nederland 1 gebruikt de Friese dramaserie Baas Boppe Baas als goedkope vulling voor de middaguren, vindt CDA-kamerlid Joop Atsma. Nu de landelijke publieke omroepen fors moeten bezuinigen, lijkt de serie meer dan welkom.
Een uur televisie kost de landelijke omroepen gemiddeld €28.000, stelt het kamerlid op basis van een accountantsverklaring van de publieke omroep. Eigen drama is vaak nog veel duurder. Volgens Van Dijk, verantwoordelijk voor de planning, kost Baas Boppe Baas Nederland 1 slechts €1000 euro per aflevering. De provincie, die de productie aanvankelijk bekostigde, heeft er zo’n €30.000 per aflevering voor neergeteld. ,,Nederlân 1 sit no foar in dûbbeltsje op de earste rang”, meent Atsma, ,,mei tank oan de Fryske belestingbetellers.” Lees verder

RSS
Nederlandse kranten beginnen meer nadruk te leggen op rss. De Wegener-dagbladen en de Volkskrant steken er de meeste energie in. De Volkskrant zegt dat tien procent van het bezoek aan de site te danken is aan rss, de krant wil het aanbod uitbreiden met video-feeds. Het aantal regionale kranten dat rss inzet groeit, maar vormt nog wel een minderheid. Het Parool was er vroeg bij en biedt nu twee feeds, waaronder een podcast. Maar het is met name  Wegener Online dat het aantal regionale feeds een impuls heeft gegeven. Wegener stelt sinds begin dit jaar zijn elf regionale kranten in staat rss-feeds aan de eigen site toe te voegen.  De Gelderlander spant de kroon, het heeft al 23 stuks beschikbaar, waaronder ‘Sport Betuwe’, ‘Rivierenland’ en ‘De Vallei’. Lees verder

Omroepstelsel
Het overleg in het kabinet over de hervorming van het omroepstelsel zit muurvast. Het CDA probeert het budget voor de omroepen zo hoog mogelijk te houden en staat recht tegenover de VVD. Staatssecretaris Medy van der Laan (media, D66) had haar toekomstplannen voor de publieke omroep al eerder willen presenteren. Even leek het erop dat dat vandaag zou gebeuren, maar ook dat lukt niet. De dreigende kabinetscrisis in maart -rond de gekozen burgemeester- zorgde ervoor dat het kabinet eindelijk met een nieuwe visie op de publieke omroep kon komen. In het paasakkoord staat dat niet meer de omroepen maar de raad van bestuur van de publieke omroep beslist over de omvang en programmering van programma’s. De publieke omroep gaat zich richten op drie functies: opinievorming en debat, nieuws en specifieke informatie, en educatie/kunst/cultuur. Lees verder

Stations
Metro en Sp!ts hebben hun oplage voor vrijdag verlaagd. Beide gratis kranten worden onder meer op treinstations verspreid en ondervinden hinder van de stakingen bij het spoor. ,,We passen ons aan de vervoersstroom aan”, zei Wim Hoogland, hoofdredacteur van Sp!ts, donderdag. Lees verder

Kabel
De grote tv-kabelexploitanten UPC, Essent Kabelcom en Casema onderzoeken mogelijkheden om in de markt van mobiele telefonie te stappen. Ton aan de Stegge, algemeen directeur van Telfort, zei tegen Planet Multimedia dat hij met onder meer de grote kabelexploitanten onderhandelt over de mogelijkheden van wederverkoop van mobiele abonnementen op het Telfort-net. Lees verder 

CBS
De Amerikaanse omroep CBS gaat met advies van en behulp van het Vaticaan deze serie maken. Het wordt volgens een verklaring van CBS in Los Angeles een serie van ongeveer vier uur. Het is de bedoeling dat de productie deze zomer in Rome begint. Lees verder 

Regionaal
Het wordt voor de lokale en regionale zenders steeds lastiger om beelden en reportages van eredivisievoetballers en -wedstrijden te maken. Er mag weinig meer zonder uitdrukkelijke toestemming van Talpa van John de Mol en WK-Eyeworks van het duo Kees Jansma en Reinout Oerlemans. Deze bedrijven hebben respectievelijk de uitzend- en productierechten van het eredivisievoetbal in handen. In het verleden waren de richtlijnen onder het bewind van de publieke omroep NOS al redelijk stringent, maar zoals het er nu uitziet wordt het voor de lokale en regionale omroepen in het komend voetbalseizoen nog lastiger. WK-Eyeworks heeft een brief aan alle clubs en regionale zenders doen uitgaan waarin veel beperkende maatregelen zijn opgenomen. Lees verder

Gerelateerde berichten