RTL Nederland gaat haar zenders met ingang van vrijdag 12 augustus versterken en hergroeperen. Op die dag lanceert RTL een family of stations, bestaande uit RTL 4, RTL 5 en RTL 7. De televisiezender Yorin verdwijnt op die dag, de radiozenders van RTL behouden hun namen: Yorin FM en RTL FM, zo laat RTL Nederland vandaag weten in een persbericht.
Binnen de family of stations wordt het succes van de marktleider en familiezender RTL 4 komend najaar verder uitgebouwd. De bekende successen worden aangevuld met nieuwe formats zoals ‘Dancing With The Stars’ op de zaterdagavond en een nieuw informatief en onderhoudend programma elke werkdag om elf uur ’s avonds. RTL 5 wordt de tweede grote RTL-zender voor een breed publiek, maar met een meer gedurfde programmering. Het nieuwe RTL 5 is de enige open televisiezender met live eredivisievoetbal en biedt daarnaast een dagelijkse hilarische talkshow met Robert Jensen, grote speelfilms en successen zoals ‘CSI: New York’ en ‘CSI: Miami’. Ook biedt het nieuwe RTL 5 tal van nieuwe en spraakmakende Nederlandse programma’s; van misdaad tot lifestyle, van koken tot scherpe reality. RTL 7, de jongste telg uit de RTL-familie, wordt op de weekdagen sterk horizontaal geprogrammeerd. Overdag is het de zender van nieuws en zakennieuws en daaraan gerelateerde programma’s. In de avond is het de zender van classic comedies, entertainment, speelfilms, events en alle sport naast voetbal, zoals darts, autosport, tennis en paardensport. Bovendien biedt RTL 7 om half negen ’s avonds kijkers de kans om groot amusement van de dag of dagen ervoor van de andere RTL-zenders nogmaals te zien of alsnog te zien. RTL 7 speelt hiermee in op een groeiende behoefte van de kijker. Het succes van ‘Idols’, ‘RTL Boulevard’ en de ‘TV Makelaar’ in de tweede kans voor de kijker zijn hier sprekende voorbeelden van. RTL 7 wordt vanaf komend seizoen ook in toenemende mate de zender van interactieve doelgroep-programmering.
RTL 4 bouwt succes verder uit
RTL 4, de onbetwiste marktleider bij boodschappers van 20 tot en met 49 jaar, blijft vanaf 12 augustus heel herkenbaar, maar bouwt zijn succes verder uit. De grote hoeveelheid succesvolle Nederlandse dramaseries, de veelbekeken edities van het eigen RTL Nieuws en de grote hoeveelheid kwalitatief entertainment uit binnen- en buitenland worden komend seizoen aangevuld met nieuwe formats die hun kwaliteit in het buitenland hebben bewezen. Daarnaast wordt een aantal bekende favorieten verfrist. De veelgeprezen vooravond van RTL 4 blijft ook komend seizoen de sterke basis voor de rest van de avondprogrammering. ‘Het Zes Uur Nieuws’, ‘Editie NL’ en ‘RTL Boulevard’ komen terug. Het vaste anker Albert Verlinde en zijn nieuwe spitsvondige metgezel Daphne Bunskoek zullen met ‘RTL Boulevard’ weer talloze kijkers aan zich binden. Na het half acht nieuws zal ‘GTST’ weer bol staan van de nieuwe verhaallijnen, plots en cliffhangers. Bovendien zal de meest succesvolle soap van Nederland in september zijn 3.000ste aflevering vieren. En daarvan maakt RTL 4 een happening voor haar kijkers. Prime time zal komend seizoen gevuld zijn met alle bekende toppers. Voordat het best bekeken tv-programma van de laatste jaren, ‘Idols’ (komend seizoen met het nieuwe presentatieduo Martijn Krabbé en Chantal Janzen), weer van start gaat, staat de zaterdagavond eerst nog helemaal in het teken van een andere internationale succesformule, ‘Dancing With The Stars’. Hele gezinnen zullen ook voor dit nieuwe programma vele zaterdagavonden lang op de bank aan RTL 4 gekluisterd zitten. ‘Editie NL Laat’ raakt komend seizoen verder verankerd in de late avond dankzij een beperkt aantal, maar zeer gerichte inhoudelijke en uiterlijke aanpassingen. Later in het seizoen wordt dit programma gevolgd door een nieuwe, informatieve formule waarin de mening van en interactie met de kijker centraal staat. ‘Life & Cooking’, de vaste afsluiting van het onbezorgde weekendgevoel van grote scharen Nederlanders, keert weer terug op de zondagmiddag. RTL 4 doet er ook komend seizoen alles aan om de onbetwiste publiekslieveling te zijn dankzij de juiste mix van betrouwbaarheid, kwaliteit en innovatie.
Het vernieuwde RTL 5: topfilms en -series, live eredivisie voetbal en spraakmakend Nederlands product
Onlangs sloot RTL Nederland een megadeal met Universal. Dankzij deze deal en de iets eerder gesloten deals met Sony Columbia en Fox, heeft RTL nu veruit het beste filmaanbod op de Nederlandse televisiemarkt. De kijker van het nieuwe RTL 5 gaat hiervan profiteren en zal vanaf 12 augustus in het weekend kunnen genieten van een onafgebroken stroom blockbusterfilms en tv-premières. Ondermeer ‘Ali G Indahouse’, ‘The Hulk’, ‘Terminator 3’, ‘Bridget Jones: The Edge Of Reason’, ‘Along Came Polly’ en ‘Love Actually’ zullen op het nieuwe RTL 5 te zien zijn. De spraakmakende nieuwe zender voor het grote publiek biedt behalve topfilms ook topvoetbal: vanaf 12 augustus biedt RTL 5 als enige open televisiezender op vrijdagavond vanaf acht uur live eredivisie voetbal, inclusief voor- en nabeschouwing. Ook het instituut ‘Voetbal Insite’ met de nieuwe combinatie Barbara Barend en Marcel Maijer is op het nieuwe RTL 5 te zien. RTL Nederland werkt bovendien voor het nieuwe RTL 5 aan een deal met de Publieke Omroepen voor de exclusieve sublicentierechten op het WK Voetbal volgend jaar, voor het uitzenden van de wedstrijden die gelijktijdig worden gespeeld. De avond van het nieuwe RTL 5 brengt de kijker ook topseries zoals ‘CSI: Miami’ en ‘CSI: New York’ (samen met het ‘Crime Scene Investigation’ van RTL 4 met voorsprong de best bekeken series ter wereld!), het nieuwe ‘Queer Eye For The Straight Guy’ en hét reismagazine van de Nederlandse televisie, ‘Travel’. Elke werkdag wordt afgesloten met een actuele, hilarische en messcherpe late night talkshow: Robert Jensen breidt uit, niet alleen van één naar vijf dagen per week, maar ook inhoudelijk. Naast nieuws uit showbizzland zal hij ook de bredere, maatschappelijke actualiteit onder de loep nemen. Het nieuwe, grote RTL 5 richt zich met zijn topfilms en -series, live eredivisie voetbal en eigenzinnig Nederlands product op kijkers van 20 tot en met 49 jaar, met een licht accent op de 20- tot 34-jarigen.
RTL 7 is nieuw, vertrouwd en verrassend
De jongste telg van de RTL-familie, RTL 7, voert de slagzin ‘vertrouwd en verrassend’ en richt zich op de 20- tot 49-jarigen, met een accent op mannen. Met uitzondering van voetbal, is alle sport van RTL op deze zender geconcenteerd, waaronder motorsport, autosport, Masters of Dart en Wimbledon. Dankzij het inmiddels gevestigde RTL Z, kan de RTL 7-kijker overdag al het zaken- en wereldnieuws overdag op de voet volgen. In het geval van breaking news keert de nieuwsprogrammering ’s avonds terug, maar merendeels is de nieuwe zender op werkdagen optimaal herkenbaar horizontaal geprogrammeerd met classic comedies, actieseries, entertainment, films en events. Om half negen is het steevast tijd voor groot Nederlands amusement in de vorm van kijkcijfertoppers die eerder in de week bij RTL 4 en RTL 5 te zien waren. Programma gemist of wil je het gewoon nog een keer bekijken? Steeds meer kijkers grijpen deze ’tweede kans’ met beide handen aan. RTL 7 speelt komend seizoen dagelijks in op een groeiende behoefte van de kijker. Zo trok in voorgaande seizoenen de tweede kans om ‘Idols’ te zien altijd ruim een half miljoen kijkers. Daarnaast zal op RTL 7 steeds meer ruimte worden gecreëerd voor interactieve doelgroep-programma’s, ontwikkeld door de talrijke nieuwe media specialisten in de RTL-organisatie. Kortom: RTL 7 wordt in alle opzichten de ideale aanvullende RTL-zender voor consument en adverteerder.
Multimedialiteit is bij RTL Nederland niet slechts een veelbelovende kreet. De voorsprong die op dit gebied al is opgebouwd, wordt de komende jaren verstevigd, met als doel om zowel de consument als adverteerder optimaal te bedienen. Behalve televisie, radio en de activiteiten van RTL Interactief (o.a. internet, sms), floreren ook jonge activiteiten als RTL Licensing (commercialisering van rechten door o.a. dvd-verkoop en evenementen) en RTL Video (online videotheek). Onlangs ging RTL Entertainment van start, dat investeert in nieuwe Nederlandse speelfilms om deze via diverse kanalen te distribueren en exploiteren. De ‘Baantjer’-film en ‘Wild Romance’, over het leven van Herman Brood, zijn hiervan de eerste producties.
[Persbericht RTL Nederland / Radio.NL]