Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Headlines uit de krant: dinsdag 23 augustus

Televisiekijkers hebben in de eerste week van Talpa nog niet massaal afgestemd op die nieuwe tv-zender. Uiteraard scoorden de samenvattingen van de eredivie wel een miljoenenpubliek, maar de wezenlijk nieuwe programmering kan (nog) niet veel mensen bekoren, bleek maandag uit cijfers van de Stichting KijkOnderzoek.

Op basis van diezelfde cijfers bezet Talpa de vijfde plaats van bestbekeken zenders in de afgelopen week. SBS6 voert die lijst aan met een marktaandeel van 14,3 procent, voor een groot deel dankzij het uitzenden van de voetbalwedstrijd Nederland-Duitsland. De topvijf wordt verder bezet door respectievelijk RTL4 (14,1 procent), Ned. 2 (11,6), Ned. 1 (11,5) en dus Talpa (8,3). Vooraf beloofde zenderbaas John de Mol veel vernieuwing en creëerde hij hoge verwachtingen over het aantal kijkers. Daardoor valt de eerste score ook tegen, erkent Ingrid Stumpel, mediaspecialist van de Bond van Adverteerders (BVA). “Onze achterban reageerde heel teleurgesteld op de eerste kijkcijfers, de eerste week was natuurlijk geen feest.” Maar volgens haar is het te vroeg om sommige Talpa-programma’s af te schrijven. Lees verder

Film
Verscheidene filmdistributeurs kopen reclameruimte in op weblogs. Een advertentie voor een nieuwe film kost slechts een fractie van commerciële ruimte in een tijdschrift, krant, televisie of radio. Verscheidene kleinere Amerikaanse filmmaatschappijen zoeken toenadering tot drukbezochte weblogs om hun nieuwe werk onder de aandacht te brengen. Focus Features, maker van filmhuisproducties en onderdeel van Universal Pictures, mijdt duurdere traditionele media en wendt zich tot weblogs om reclame te maken voor haar nieuwe film ‘The Constant Gardener’. Lees verder

Versatel
Versatel introduceert twee nieuwe pakketten waarbij consumenten, naast internetten en tv-kijken, ook kunnen bellen via het adsl2+-netwerk. Het KPN-abonnement wordt hiermee overbodig, schrijft Versatel in de aankondiging van voip (voice over ip) via het adsl2+-netwerk. Versatel-abonnees konden al internetten en tv-kijken via dit netwerk. Lees verder

Talpa
Theo Teitsma is een handtekeningenactie begonnen om Talpa er toe te dwingen geen reclame uit te zenden tijdens de samenvattingen van de eredivisiewedstrijden. “Het voetbal moet weer van de kijker worden”, stelt Teitsma tegenover het ANP. “Mensen moeten te lang wachten voordat ze hun favoriete club kunnen zien.” Hij doelt hiermee op het feit dat Talpa de wedstrijden van de drie topclubs als laatste uitzendt. Lees verder

SBS
Investeringsmaatschappijen Permira en KKR willen mediaconcern SBS Broadcasting overnemen. Daartoe hebben de partijen een definitieve overeenkomst bereikt, zo meldde SBS maandag. Het Britse Permira en het Amerikaanse KKR bieden een kleine 1,7 miljard euro in contanten op alle activa van SBS, in Nederland eigenaar van SBS 6, Net 5 en Veronica. In totaal beschikt het Scandinavische concern over zestien tv-zenders en meer dan vijftig radiozenders in Europa. Lees verder

MP3
Het Koreaanse Samsung gaat een serieuze strijd aan met Apple. Door maar liefst zes nieuwe modellen op de markt te brengen, probeert Samsung zijn marktaandeel op het gebied van mp3-spelers nog meer te verstevigen. Lees verder

TV
Hoe dominant is de televisie in de Nederlandse huiskamer en wie beheert thuis de afstandsbediening? TNS NIPO en KPN beginnen maandag onder de naam Voor de Buis in Nederland een groot onderzoek naar het kijkgedrag van Nederlanders. Op die manier werpen TNS NIPO en KPN aan de vooravond van mogelijke veranderingen op het gebied van tv-kijken een blik in de Nederlandse huishoudens. Lees verder

Spits
Met de slogan ‘WETEN WAT JIJ W!LT’ start dagblad Sp!ts vandaag een grootschalige nieuwe mediacampagne, die via radio, tv, op billboards, in kranten en tijdschriften en online breed wordt uitgezet. ,,Doel hiervan is om te benadrukken dat Sp!ts kort en kernachtig nieuws en relevante informatie voor de jongvolwassenendoelgroep biedt, zonder daarbij te verzanden in te veel details”, motiveert BasisMedia-directeur Rob Eijkelenkamp. Ook Sp!ts zelf laat vanaf vandaag een aantal inhoudelijke vernieuwingen zien. De nieuwe campagne gaat vandaag van start en loopt tot en met eind oktober. Lees verder

MTV
De Duitse muziekzenders MTV en Viva willen de Jamba-reclames gaan weren uit hun programmering. Vanaf oktober moet het op MTV tussen 16u en 24u gedaan zijn met de racende kikkers en zingende kuikens. Viva volgt in maart volgend jaar. De reclames passen volgens zenderdirectrice Catherine Mühlemann niet in het nieuwe karakter dat de muziekkanalen moeten krijgen. Lees verder