Slam FM blijft stijgen

Uit de luistercijfers van Intomart blijkt dat het landelijke commerciële radiostation Slam FM weer is gestegen. Het marktaandeel van Slam stijgt in de maanden juli en augustus van 1.6% naar 1.8% in de doelgroep 10+ volgens het Continu LuisterOnderzoek. Het marktaandeel van Slam FM in de kerndoelgroep 15-25 jaar is het afgelopen jaar gestegen van 1,4 naar 5,8 %.

Directeur Michel de Winter: “Alles bij Slam FM staat in het teken van de smaak en mentaliteit van de jonge, eigentijdse luisteraar. Geen landelijk radiostation in Nederland doet wat wij doen. We richten ons met de muziekkeuze uitsluitend op jongeren, een groep die door de andere stations niet goed wordt bediend. De programmering van Slam FM bestaat uitsluitend uit dance en urban muziek. Dat is wat jongeren willen horen en niet de muziek van Toto, Fleedwood Mac en Celine Dion of specials over Wolter Kroes en Benny Neyman, zoals bij radio 538.”

De gemiddelde leeftijd van de luisteraar van Slam FM is met 28 jaar veruit het laagst in de radiomarkt. In de doelgroep 10-19 jaar. stijgt Slam FM in het afgelopen jaar van 1,1 naar 6,5 %. Het aandeel van Radio 538 daalt in dezelfde doelgroep van 31.3 naar 21.6 % volgens Slam FM.

“Radio 538 profileert zich ten onrechte als jongerenstation. Jan-Willem Brueggenwirth, directeur van radio 538, heeft het begin dit jaar in een interview zelf mooi omschreven: “mijn nichtje van 14 luistert naar radio 538, maar ook mijn vader van 70“. Daarmee wordt radio 538 wat de TROS op televisie is: de grootste familiezender van Nederland. Radio 538 heeft daarmee in een jaar tijd een derde deel van haar jonge luisteraars van zich vervreemd en verloren. Daar zit een belangrijk verschil: SLAM!FM gaat wél in alle opzichten voor jongeren en onze directe concurrent niet,” aldus Michel de Winter. ” [Radiowereld.NL]