SLAM!FM voor groot deel overgenomen door 2HMedia

2HMedia, de investeringsmaatschappij van Lex Harding, Ruud Hendriks en Marcel Dijkhuizen, heeft op hoofdlijnen een akkoord bereikt met ID&T over de overname van een meerderheid van de aandelen van het jongerenstation SLAM!FM. De partijen streven ernaar om de transactie voor 1 december af te ronden. Over financiële details wordt verder geen informatie verstrekt. Ook is niet bekend hoe groot het belang van 2HMedia in SLAM!FM gaat worden.

Het is de bedoeling om SLAM!FM nog verder uit te bouwen, zo zegt Lex Harding. “SLAM!FM is niet zo maar een radiostation, het is de basis voor een nieuw platform voor iedereen die zich jong voelt en niet bang is van plat getreden tradities af te wijken. Het is onze nadrukkelijke bedoeling om bij SLAM!FM een groot aantal verwante activiteiten te gaan ontwikkelen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan andere online stations voor kleinere doelgroepen.”

Het was al langer bekend dat ID&T een deel van SLAM!FM wilde verkopen. ID&T blijft een substantiële aandeelhouder van het station, maar het beleid zal gevoerd gaan worden door 2HMedia. ID&T heeft bewust gekozen voor een bedrijf met veel ervaring op het gebied van radio, zo zegt Duncan Stutterheim, de oprichter van ID&T. “Voor de continuïteit en uitbouw van SLAM!FM is dat beter dan alleen een zak met geld.” Ook blijft SLAM!FM nauw samenwerken met ID&T bij evenementen als Sensation en Mysteryland.

Over 2HMedia en de eigenaren
2HMedia is de investeringsmaatschappij van Lex Harding, Ruud Hendriks en Marcel Dijkhuizen. Het bedrijf is voornemens naast de aankoop van SLAM!FM meer radioactiviteiten in Nederland te ontwikkelen. Ook in andere landen is 2HMedia bezig belangen in radiostations op te bouwen. Vooral in de Chinese markt zou er interesse zijn.

Lex Harding wordt gezien als één van de belangrijkste mensen in de Nederlandse radiogeschiedenis. Zo was hij de grondlegger van Radio 538, Sky Radio, RTL Veronique en TMF. Hij was tot 1 juni ook aandeelhouder van Radio 538.

Ruud Hendriks was tot voor kort voorzitter van de Raad van Commissarissen van Radio 538. Hij werkte 9 jaar lang voor Veronica. Daarnaast stond hij mede aan de wieg van RTL in Nederland, was directeur van NBC Europe, bestuurslid van Endemol en eigenaar van Radio Nationaal.

Marcel Dijkuizen was correspondent voor Veronica in Londen. Ook is hij enig eigenaar van Cellusion Films, één van de grootste productiebedrijven voor tv- en filmcommercials van Nederland.

Over SLAM!FM
De geschiedenis van SLAM!FM begint bij het station NEW Dance Radio. Dat station was onafhankelijk, maar is in 1999 overgenomen door ID&T. De naam is toen gewijzigd in Slam FM. Een jaar later werd de naam alweer aangepast en ging het station verder als ID&T Radio. Dat station kreeg in 2003 tijdens de frequentieverdeling het kavel toegewezen waarop bijzondere nieuwe muziek te horen moest zijn. Dat houdt in dat het station maximaal 7,5% hits mag draaien. Ook mogen van het totale aantal platen er maar 50% ouder zijn dan één jaar.

Het marktaandeel van ID&T Radio was 0,5%. Om dat percentage te verbeteren, werd op 1 februari 2005 het roer omgegooid. Een groot deel van de programmering werd vernieuwd en het format werd een stuk commerciëler. Dat stuitte op weerstand bij Radio 538, RTL én het Commissariaat van de Media. Deze laatste instantie vond dat er teveel platen werden gedraaid die in de top 40 staan of hebben gestaan. Ook zou er teveel gepraat worden op de zender, in plaats van muziek te draaien.

Het rapport van het Commissariaat waarin SLAM!FM werd beschuldigd, is vervolgens terecht gekomen bij het Agentschap Telecom. Deze instantie besloot SLAM!FM vervolgens een boete op te leggen van enkele honderdduizenden euro’s. SLAM!FM was het daar niet mee eens en spande een kort geding aan. De zender vond dat het draaien van radio-edits niet strafbaar was. Het station maakte zelf ook nog eens een bewerking van de radio-edit, volgens hen om dan helemaal geen risico te lopen.

Toch oordeelde de rechter dat SLAM!FM de boete moest betalen. Wel heeft de rechter bepaald dat het draaien van edits van platenmaatschappijen, niet strafbaar is. Momenteel draait SLAM!FM dan ook de radio-edit die door de platenmaatschappij zelf is gemaakt.

SLAM!FM heeft momenteel een marktaandeel van 1,8%. Dit is een stijging van 1,3 procent-punt ten opzichte van het begin. Vooral onder jongeren is het station populair. In de kerndoelgroep 15-25 jaar steeg het marktaandeel van 1,4 naar 5,8%. De gemiddelde leeftijd van de luisteraars van SLAM!FM is 28 jaar.

Meer reacties
Ruud Hendriks: “De dance is de laatste jaren een van mijn grote passies. Als je die mag combineren met fascinatie voor radio dan ben je een zeer bevoorrecht mens. Vanaf onze eerste gesprekken voelde ik dat dit een geweldig project kan worden. Het kostte weinig moeite mijn partners daarvan te overtuigen.”

Michel de Winter, directeur van SLAM!FM: “Vanaf de start hebben steeds meer jongeren SLAM!FM ontdekt als hun nieuwe station. In de kerndoelgroep 15-25 jaar zijn we in korte tijd gegroeid naar een marktaandeel van bijna 6%. Met de expertise van 2HMedia zal SLAM!FM nog beter in staat zijn om jonge radioluisteraars aan zich te binden.” [JS/Radio.NL]