Headlines uit de krant: zaterdag 5 november

De Nederlandse platenmaatschappijen zien na overleg af van een gezamenlijke podcastlicensie. Podcasters die muziek willen draaien zullen daarvoor voor elk liedje afzonderlijk toestemming moeten vragen aan de betrokken platenmaatschappij. Een voorlopig contract om de auteursrechten af te dekken voor podcasters is voorlopig van de baan. De twee muziekrechtenorganisaties, NVPI en SENA, werkten de afgelopen maanden aan een oplossing voor de downloadbare radioprogramma’s, maar de platenmaatschappijen zien het uiteindelijk toch niet zitten.

“Een regeling voor podcast komt er niet. De reden is dat de platenmaatschappijen het niet wenselijk vinden als alle particuliere podcasts op een hoop worden gegooid. Er bestaat te veel weerstand tegen bij onze achterban”, zegt NVPI-woordvoerder Wouter Rutten. Dat de muziek die tijdens podcasts wordt gedraaid downloadbaar en kopieerbaar is, is volgens hem het grootste bezwaar van de muziekindustrie. “Er zit ook een component van verveelvoudiging in. Je kan gemakkelijk een kopie maken.” Lees verder

Talpa
Talpa praat met multimediaproducent Media Republic over een overname. Dat bericht reclamevakblad Adformatie in haar papieren uitgave, op grond van anonieme bronnen. Talpa en Media Republic ontkennen noch bevestigen de belangstelling en de gesprekken. Wel zeggen beide partijen dat Media Republic goed zou passen bij Talpa. Media Republic was vanmorgen nog niet bereikbaar voor commentaar. Een ingewijde in de markt bevestigt dat Talpa gesprekken voert met Media Republic, maar dat dit niet de enige kandidaat is om uit te breiden met multimedia. Lees verder

TVspot
Unilever gaat zijn uitgaven aan advertenties en tv-spots verhogen. De producent van onder meer Calvé, Robijn, Axe, Glorix en Hertog-ijs, hoopt hiermee zijn marktaandeel te vergroten. Vooral in West-Europa verliest Unilever nog steeds terrein, bleek maandag bij de publicatie van de resultaten over het derde kwartaal. Lees verder

TMF
De ChristenUnie gaat bedrijven vragen niet langer steun te geven aan muziekzenders als TMF, MTV en The Box. Door ondernemingen als Coca-Cola (Fanta) aan te spreken op hun reclamebestedingen, hoopt de partij de commerciële omroepen te bewegen niet langer ,,ranzige” videoclips uit te zenden. Maandag gaat een speciale actiepagina op internet de lucht in. De pagina (onderdeel van de ChristenUnie-site) moet gaan dienen als platform tegen godslasterlijke en pornografisch getinte uitingen in de media, met name op televisie. Als eerste worden bedrijven aangesproken die spotjes uitzenden via tv-zenders als TMF. Gisteren zijn zes belangrijke adverteerders van de muziekzenders aangeschreven, zegt Joël Voordewind van de ChristenUnie. ,,We kondigen aan dat wij deze actie gaan ondernemen. Verder vragen we de bedrijven hun reclamebeleid te heroverwegen.” Lees verder

Tijd
Werkende Nederlanders sluiten zich in hun vrije uren het liefst op in hun huis. Een avondje voor de buis is de meeste populaire bezigheid. Dat blijkt uit onderzoek van Robeco Direct naar de vrijetijdsbesteding van Nederlanders tussen de 30 en 65 jaar. Op doordeweekse dagen op stap gaan is helemaal niet in trek, maar ook de vrijdag-, zaterdag- en zondagavond worden het liefst thuis doorgebracht. Van de 3129 respondenten gaven bijvoorbeeld vier van de tien aan de vrijdagavond het liefst thuis voor de televisie door te brengen. Lees verder

Gsm-tv-ontvanger
De Nokia N92 is geschikt voor de ontvangst van mobiele televisie. Tijdens de Nokia Mobility Conference in Barcelona afgelopen woensdag en donderdag werd het toestel voor het eerst getoond. In Nederland zijn onder meer KPN en Nozema Services bezig met het uittesten van de nieuwe televisietechniek, die DVB-H heet. Dit is een variant van de door Digitenne gebruikte DVB-T. Lees verder

Scarlet
Telecombedrijf Scarlet komt vanaf maandag met een aangepaste versie van de televisiereclame waarin het zijn kindermobieltje aanprijst. De prijsvechter reageert hiermee op klachten dat de beelden onkies zijn. In het filmpje kondigt een in een witte bikini geklede kleuter, zittend op een bankje, de geneugten van een kindermobieltje aan. Aan het eind neemt zij bellend met haar kindermobieltje een uitdagende pose aan. „We hebben besloten dit shot weg te laten”, aldus een woordvoerster. Lees verder

Trosje
De TROS komt in de loop van 2006 met een digitaal themakanaal dat volledig is gericht op Nederlandstalige muziek. Daarvoor heeft de omroep geld gekregen van de raad van bestuur Publieke Omroep (PO), werd vrijdag duidelijk. De zender gaat ‘Voor alle Fans’ heten, de naam waarmee de TROS nu ook al diverse muziekproducties van Hollandse bodem uitzendt. De zender past in het rijtje van vijf digitale themakanalen die afzonderlijke omroepen gaan opzetten of waarmee ze verder mogen gaan. De VPRO krijgt geld voor drie van deze kanalen (muziek, documentaires en geschiedenis), terwijl Educom een zender gericht op educatie mag brengen. Naast de kanalen per omroep heeft PO ook ruimte voor vijf algemene themakanalen op het gebied van nieuws, jongeren, archief, cultuur en parlement. In 2006 reserveren de omroepbazen in totaal 4 miljoen euro voor de nieuwe activiteiten. Lees verder

Muziekkanaal
De Tros mag een muziekkanaal beginnen en de NOS krijgt kanalen voor Nieuws, Jongeren, Archief, Cultuur en Parlement. Dit heeft de Raad van Bestuur van de Publieke Omroep zojuist bekendgemaakt. Er is vier miljoen euro beschikbaar voor de kanalen van de publieke omroep zelf. Het gaat om in 2006 te starten omroepbrede, televisie-themakanalen. De profielen van deze gezamenlijke kanalen zijn vastgesteld op basis van criteria als ‘publieke taak’ en ‘potentieel bereik’. Lees verder

SBS6
De Haagse politie ‘betreurt’ het dat de vader van de 6-jarige Chaquielle Dania vrijdagavond zijn ‘relaas’ mag doen in het SBS 6-programma Actienieuws. De jongen werd in juli door zijn vader uit een kindertehuis meegenomen, nadat het ouderlijk gezag over het kind door een kinderrechter was toegewezen aan de moeder. Sindsdien is de politie naar de man en het kind op zoek. Lees verder

Katja
Katja Schuurman neemt samen met de Jeugd van Tegenwoordig een kerstnummer op en Bridget Maasland duikt samen met Jan Smit de studio in om eveneens een kerstnummer te maken. Katja en Bridget gaan in het BNN-programma ‘Katja vs. Bridget’ met elkaar de strijd aan wie het populairste kerstnummer kan maken. Lees verder

RTV Drenthe
De provincie Drenthe heeft niets te zeggen over de inhoud van de programma’s van RTV Drenthe. Ze moet wel de subsidie voor de regionale zender beschikbaar stellen (ruim zeven miljoen euro), maar daar houdt haar zeggenschap ook op. Lees verder

Telegraaf
De Telegraaf gaat op korte termijn eigen televisieprogramma’s uitzenden via internet. Daarvoor gaat de uitgever gebruik maken van een volledig geautomatiseerde televisiestudio, de VidiGO. Het allereerste exemplaar hiervan is gisteren door softwarebedrijf Delta Solutions opgeleverd aan De Telegraaf. De VidiGO maakt zowel de regisseur als de camera- , licht- en geluidsman overbodig. Een redacteur of presentator voert met een voetswitch zelf de regie over de uitzending. Marianne Zwagerman, projectleider Groei bij De Telegraaf, is laaiend enthousiast over de nieuwe aanschaf “We zeggen al een hele tijd dat we een multimediale uitgever zijn, maar als je die studio binnenkomt, dan voel je dat ook echt.” Lees verder

 
Websitevanhetjaar
Wat waren de beste sites in 2005 in bijvoorbeeld nieuws, e-commerce, portalen en van ict-bedrijven? Websitevanhetjaar.nl schrijft een contest uit. U kunt kiezen uit in elf categorieën genomineerde sites. In de categorie ‘Nieuws’ is de strijd opvallend gezien de nominaties van traditionele media als De Telegraaf en Teletekst ten opzichte van online me-too media als Nu.nl versus pure internetdiensten als Tweakers.net en GeenStijl.nl. Lees verder

PO
De gezamenlijke publieke omroepen gaan volgend jaar vijf thematische digitale televisiekanalen ontwikkelen, die maximaal samen 4 miljoen euro mogen kosten. Daarnaast hebben drie omroepen – VPRO, TROS en Educom – toestemming gekregen om in totaal vijf eigen digitale kanalen te maken, voor maximaal 500.000 euro per kanaal per jaar. Over de aanvraag van de AVRO voor een digitaal museumkanaal valt over twee weken een besluit. De overige voorstellen van de omroepen zijn afgewezen. Lees verder

Muziekrechtenorganisaties
Muziekrechtenorganisaties hebben de afgelopen maanden hun hoofd gebroken over een mogelijkheid tot collectieve legalisatie van het razend populaire podcasting. Met deze vrij nieuwe vorm van mp3-verspreiding kunnen online radiomakers hun shows over de hele wereld ter download aanbieden. Gebruikers kunnen ze dan opslaan en te allen tijde luisteren op hun pc, mp3-speler of iPod (vandaar de naam). De Buma, die de belangen van componisten en auters behartigt, heeft een tijdelijke regeling getroffen met podcasters voor collectieve licenties. De Sena, die zich inzet voor de belangen van uitvoerend kunstenaars, wilde ook een collectieve afspraak. Dat is mislukt. Podcasters moet nog steeds voor elke afzonderlijke plaat de goedkeuring van een platenmaatschappij vragen. Lees verder

Gerelateerde berichten