Het Franse mediaconcern NRJ heeft interesse in de radioaandelen van het Duitse uitgeversconcern Axel Springer. De zwarte panter wil dit jaar namelijk fors gaan uitbreiden in Duitsland. Momenteel is NRJ met zeven lokale radiostations actief in Duitsland, maar als het aan het radioconcern ligt worden dit er nog voor het einde van het jaar meer.
Het uitgeversconcern Axel Springer staat momenteel volop in het nieuws door de overname van het tv-bedrijf ProSiebenSat.1. Afgelopen zomer maakte Springer bekend een meerderheidsbelang in het bedrijf te willen nemen, maar de overname loopt minder soepel dan verwacht. De Duitse mediawaakhond heeft afgelopen dinsdag de overname vooralsnog verboden. Volgens de Commissie voor Onderzoek naar Mediaconcentratie zouden bij de overname te veel verschillende media in één onderneming worden gecombineerd, waardoor deze de opinievorming zou kunnen domineren.
Een mogelijke oplossing voor Springer om de overname toch door te laten gaan is het afstoten van andere mediatakken, waaronder de radiotak. Momenteel heeft Springer namelijk aandelen in handen van een groot aantal commerciële radiostations in Duitsland, waaronder ffn (Nedersaksen), Hitradio FFH (Hessen) en Antenne Bayern. Van RSH (Sleeswijk-Holstein) , Radio PSR (Saksen) en R.SA (Saksen Anhalt) is Springer zelfs 100% eigenaar.
Mathieu Sibille, COO International van NRJ, heeft nu tegenover het blad ‘Werben & Verkaufen’ verklaard dat het radioconcern geïnteresseerd is in de radioaandelen van Springer. Hiermee zou NRJ de uitgever willen ‘helpen’ bij de overname van ProSiebenSat.1.
Naast uitbreiding van de radiotak, wil NRJ zich ook op het gebied van gedrukte media gaan begeven in Duitsland. Zo wil NRJ een maandelijks vrouwenblad gaan uitbrengen, zoals het nu al in Frankrijk doet (Coach Up). Daarnaast wil het concern nog dit jaar in enkele Europese landen een eigen televisiekanaal met de naam NRJ gaan opstarten. [RS/Radio.NL]