UPC breidt digitaal aanbod beperkt uit

Kabelexploitant UPC Nederland geeft een aantal nieuwe digitale zenders door. Zo is het UPC Digital TV pack uitgebreid met de cultuurzender Arte, clipzender The Box en het 24-uurs reclamekanaal Tel Sell. Opmerkelijk is dat zenders als TV Rijnmond en TV Oranje niet beschikbaar komen via UPC en de Franse zender France 2 is in tegenstelling tot bij TV Home en Casema TVD niet (meer) in het pakket opgenomen net zo min als de RTBF.

Regionale zenders
Het UPC extra channel pack bevat nieuw de regionale TV-zenders Omroep Fryslân, OmroepBrabant, TV Gelderland, TV Flevoland, TV Noord-Holland, TV Oost, TV Noord en L1. Opvallend is dat UPC deze publieke regionale zenders aanbiedt en een extra betaal-pakket.
Het is opmerkelijk dat TV Rijnmond, een zender uit één van de grootste verzorgingsgebieden van UPC niet te ontvangen is. Van de regionalen ontbreken ook TV West en Omroep Zeeland (UPC gebruikt voor analoge aanvoer in Rotterdam wel andere signalen uit Goes) Daar waar een kabelmaatschappij als Casema zelfs in Brabant en Gelderland wél TV Rijnmond (en TV West) door kan geven doet UPC Digital dit in Rotterdam dit om onduidelijke redenen dus (nog) niet. AT-5 is in principe alleen te bekijken met de “regiocode” (105) van Amsterdam.

Wijzigingen Extra Channel Pack
Verdere wijzigingen in het extra channel pack zijn dat de religieuze zender TBN Europe verdwijnt in ruil voor de in Nederland gelanceerde Christelijke zender Family 7 en Star! komt per 1 april in de plaats van E! als Entertainmentzender. Ook is het Weerkanaal nu nieuw en vooralsnog exclusief via UPC Digital. Het Weerkanaal
is een initiatief van ChelloMedia en Meteo Consult. In tegenstelling tot het 24-uurs weerkanaal is Journaal 24 nog steeds niet te bekijken.

Muziekzenders
De Nederlandse muziekzender TV Oranje met aandacht voor product van eigen bodem is in tegenstelling tot veel andere digitale platforms in ons land ook (nog) niet beschikbaar via UPC Digital. TV Oranje is wel via onder meer Casema en Essent te zien en hoopt binnenkort ook op de Satelliet te komen. Ook de TMF themazenders (TMF Pure, NL en Party) evenals het VPRO portal ontbreken.

Radiozenders
Ook zijn er nu wat radiozenders toegevoegd aan het digitale pakket waarbij het om 14 van de bekendste Nederlandse stations gaat. Vlaamse en regionale zenders en ook zenders als Arrow en Concertzender en Classic FM ontbreken echter (nog) in het digitale aanbod. Ook is er (nog) geen enkele andere buitenlandse radiozender via dit pakket te ontvangen. De Christelijke radiozender Bright FM onderzoekt momenteel de mogelijkheid om uit te zenden via UPC Digital maar is ook (nog) niet te ontvangen.

Premium zenders
Verder zijn er twee nieuwe premium kanalen te abonneren: Baby TV dat zich met vriendelijke programma’s op de allerjongsten richt (5 Euro per maand) en het Indonesische Garuda TV (10 Euro per maand).

Iedereen aan de digitale TV
UPC Nederland is bezig al haar klanten digitale, interactieve televisie aan te bieden. Het ligt in de bedoeling dat alle abonnees binnen niet al te lange termijn een decoder bezorgd krijgen. Het eerste halfjaar betalen abonnees voor het digitale basispakket alleen het analoge tarief om kennis te kunnen maken met het digitale aanbod. In de meeste gemeenten is dit analoge tarief een kleine 16 Euro (UPC kent alleen een analoog standaardpakket) maar tot groot ongenoegen van UPC zijn er nog een aantal gemeenten waaronder Ridderkerk en Spijkenisse die om contractuele redenen een veel lager analoog tarief betalen. UPC vindt dat dit tarief voor iedereen gelijk moet zijn.

Tarieven
Na de proefperiode van 6 maanden rekent UPC voor iedere abonnee die digitale tv wenst te behouden 17.99 Euro per maand, ongeacht dus of je analoog veel minder dan 16 Euro betaalde. Voor dat bedrag ontvangt men bovenop het analoge pakket een digitaal basispakket met een 40-tal zenders. Voor nog eens 2 Euro extra kan men nog een veertigtal andere zenders ontvangen.

Kwaliteit
Dagblad Trouw heeft een artikel geschreven over Digitale kabeltelevisie. Onder meer wordt opgemerkt dat de kwaliteit van digitale tv via de kabel meestal helemaal niet zo goed is als men doet geloven en dat de kabelmaatschappijen haast maken om de consument aan de digitale (en duurdere) digitale televisie te kunnen krijgen met het oog op concurrerende infrastructuren die wel eens veel betere kwaliteit kunnen gaan bieden.

Geen invloed abonnees
Op het digitale tv – en radiopakket van UPC kan door abonnees geen invloed uitgeoefend worden. De abonnee kan enkel klagen over een zender die men mist of aangeven die juist te willen ontvangen. Zo lijkt het erop dat de zender France 2 die voorheen te ontvangen was, niet meer terugkeert ondanks klachten over het verdwijnen hiervan door abonnees. Een programmaraad zoals die de abonnees vertegenwoordigt bij de zenderkeuze in het analoge pakket door middel van (zwaarwegende) adviezen is er niet en UPC is dan ook vrij om te kiezen welke zenders zij al dan niet gaan doorgeven en in welk betaalpakket zij dat doen. [JHV/Radio.NL]