Caz! van start gegaan [Update1]

Caz! is dinsdagochtend om zes uur ’s ochtends begonnen met uitzenden op de frequenties van Yorin FM. De avond ervoor was om half twaalf overgeschakeld van de oude studio in Hilversum naar de nieuwe in Amsterdam. Vlak voor het begin van Caz! werden de medewerkers succes gewenst door middel van teksten op de RDS. De laatste plaat op Yorin FM was Nelly met ‘Hot In Herre’.

Om zes uur precies werd die plaat onderbroken met geluid van klokken en daarna de door Kijk in de Vegte geïmiteerde stem van koningin Beatrix. Beluister het fragment hier. De eerste plaat op Caz! was ‘Let’s Get It Started’ van de Black Eyed Peas. Het station heeft als slogan ‘Choose Life, Choose Music’ en laat een mix van Urban Pop (Black Eyed Peas), Pop Dance (Shapeshifters) en Pop Rock (Maroon 5) horen. Muziek van voor 1990 wordt niet gedraaid en Celine Dion en Bon Jovi zullen niet op de playlist staan.

De programmering begint doordeweeks met Jeroen Kijk in de Vegte om zes uur ’s morgens. Daarna is om negen uur Marisa Heutink te horen en om één uur ’s middags Robert Feller die ‘invalt’ tot mei of juni, wanneer Jurjen Gofers vertrekt bij Radio 538. Om vier uur begint de middagshow met Timur Perlin. De avond wordt gepresenteerd door Marc de Hond van zeven tot tien en Peter van den Hurk van tien tot één. Op vrijdagavond is van zes tot middernacht een mix te horen van Martin Pieters. In het weekend zijn onder andere de nieuwe jocks Rinse Blanksma en Joey Hereman te horen.

SBS Broadcasting kocht begin 2006 Yorin FM over van concurrent RTL Nederland voor een bedrag van circa 10 miljoen euro. Aanvankelijk werd beweerd dat de grote sterren van Yorin FM (Rob Stenders, Henk Westbroek en Robert Jensen) mee zouden gaan naar SBS. Uiteindelijk blijkt dat geen van de drie op Caz! te horen zal zijn. Kijk hier voor een uitgebreide blik op het verleden van Yorin FM of beluister de podcast.

Directeur Gerard Timmer van Caz! en ochtendjock Jeroen Kijk in de Vegte waren afgelopen zaterdag te gast bij het programma ‘Mediazaken’ van BNR Nieuwsradio. Hierin gaf Kijk in de Vegte onder andere zijn visie op het mislukken van Yorin FM. “Het was ongeïnspireerd en een liefdeloze hut. Dat is raar, want de R in RTL staat voor radio. Toen ik werd gevraagd om bij Yorin FM te werken, heb ik gevraagd aan de directie wat ze precies met radio wilden. Niemand kon het me vertellen. Het is niet zo dat Yorin FM ondanks de formatwijzigingen geen succes is geworden, maar juist door al dat gewissel. Dat snappen je luisteraars op een gegeven moment niet meer.”

Timmer geeft aan waarom Caz!, in tegenstelling tot Yorin FM, wel een succes gaat worden. “Bij ons staan nu in alle lagen van het bedrijf de neuzen dezelfde kant op. Dat geldt voor het bedrijf dat de eigenaar is, degenen die er leiding aan geven, de mensen die presenteren en het personeel dat de uitzendingen mogelijk maakt. Daar heeft het in het verleden aan ontbroken, want de ene keer steunde RTL Nederland het station niet en de andere keer waren er dj’s die drie maanden afwezig waren.”

Zonder de naam van Robert Jensen te laten vallen, uit Kijk in de Vegte kritiek op hem. “Er waren dj’s op prime time die veel afwezig waren en hun programma’s opnamen. Op die tijden willen mensen op de hoogte worden gehouden met actuele dingen. Daar komt nog bij dat ze er gewoon vorstelijk voor worden betaald. Hoe haal je het in je hoofd?”

Timmer zegt dat de doelgroep van Caz! mensen tussen de 20 en 34 jaar gaat worden, waarbij er geen onderscheid gemaakt wordt tussen mannen en vrouwen. Maar waarom die leeftijden? “Het gaat moeilijk worden om mensen van boven de 35 nog naar ons station te halen, omdat die hun keuze al hebben gemaakt. Onder de 20 is ook lastig, want dat deel van de bevolking vindt radio niet de belangrijkste vorm van entertainment. Als je in wilt breken in het huidige radiolandschap, moet je kiezen voor mensen tussen de 20 en 34 jaar.”

Kijk in de Vegte zegt dat het marktaandeel dat Yorin FM had, toch wel omhoog moet kunnen. Maar bij welke radiostations wil Caz! de luisteraars weghalen? Timmer: “Eigenlijk over de gehele linie, maar er zijn een aantal stations die luisteraars hebben waarvan het onlogisch is dat ze naar die zender luisteren. Q-music is vrouwelijk getint, maar scoort erg goed onder mannen. Daarnaast is Radio 538 buitengewoon groot. We zeggen niet dat daar nu een einde aan komt, maar dat station heeft erg veel ruimte gehad.” [JS/Radio.NL/Foto:SBS Elvin]