Headlines uit de krant: maandag 3 april (2)

Samen met jonge mensen radio maken voor andere jongeren. Dat is volgens dj Mark Labrand het leukste aan werken voor Slam!fm. De radiozender gaat vanaf maandag 3 april ingrijpend veranderen. ,,We zijn nu druk aan het brainstormen over de programma’s. Het mag op het randje worden, maar wel met stijl.” Labrand (21) zit al sinds zijn zestiende in de radiowereld.

Zijn carrière begon bij Zoetermeer FM en ging van daaruit naar Stadsradio Delft, 3FM en Yorin FM. ,,De reden voor mijn overstap van Yorin FM naar Slam!fm was omdat ik hier radio maak voor een doelgroep waar ik zelf ook in zit. Ik kon me ook niet meer echt vinden in de nieuwe koers van mijn oude werkgever.” De dj gaat de middagshow doen bij Slam!fm. Op dit moment zit Mental Theo op dat tijdstip, maar hij verhuist naar het weekend. De gemiddelde leeftijd van Slam!fm-luisteraars is nu 27 jaar. ,,Die moet omlaag”, zegt algemeen directeur Jacqueline Bierhorst. De doelgroep moet volgens haar nog meer tussen de 13 en 25 worden. ,,Ons luisteraandeel overdag in de doelgroep is nu 6,9 procent. Dat moet naar 8 procent.” Lees verder

Fashion TV
Vanaf 1 april introduceert Kabel Noord weer een nieuwe zender in het digitale testpakket: Fashion TV. Fashion TV is het enige internationale televisiestation wat 24 uur per dag en 7 dagen per week mode, beauty en styling uitzendt. Fashion TV is één van de best bekeken zenders ter wereld en bereikt bijna 300 miljoen kijkers in meer dan 200 landen. Dit succes is te danken aan een rijk programma aanbod. 24 Uur per dag stijl en mode met 500 uur aan nieuwe programma’s per jaar, 300 catwalks en 600 nieuwe clips per seizoen. Dit kanaal staat voor alles op het gebied van mode en glamour, met de nadruk op de laatste trends. In het aanbod van de digitale zenders is deze zender een echte aanwinst, vooral nu het voorjaar zich heeft aangekondigd en alle nieuwe kledingcollecties worden geshowd. Fashion TV vervangt Rai Uno in het testpakket van Kabel Noord Digitaal. Lees verder

HDTV
De Consumentenbond vreest dat consumenten de komende maanden televisieschermen kopen die niet geschikt zijn voor HDTV, terwijl elektronicaketens daarmee wel adverteren. De aanleiding voor deze vrees is een voorval bij Media Markt. Twee zaken van de Duitse elektronicaketen maakten onlangs reclame voor platte tv’s die ten onrechte een HD-ready-logo droegen. Lees verder

Showbizzrubrieken
De oorlog tussen de showbizzrubrieken op de Nederlandse tv heeft een nieuw hoogtepunt bereikt. RTL Boulevard-anchorman Albert Verlinde valt zijn collega Evert Santegoeds van Entertainment Live van Talpa keihard aan. Volgens Verlinde is Santegoeds’ programma dat maandag begon tot nu toe ‘dramatisch slecht’. Hij vindt Entertainment Live geen serieuze concurrent van Boulevard. ,,Ook niet in potentie.” Entertainment Live haalde tijdens de tweede uitzending dinsdag 60.000 kijkers. ,,Zelfs voor Talpa een diepterecord”, aldus Verlinde, die het Santegoeds vooral kwalijk neemt dat hij de afgelopen weken ‘constant heeft geroepen wat er bij Boulevard allemaal niet klopte’. ,,Dan moet je zelf wel echt met iets komen!” Lees verder

IKON
Lezers van IKON Kerknieuws kunnen het kerkelijk nieuws vanaf nu nóg sneller lezen: de site start zaterdag met een sms-dienst. Bij het aanmelden kunnen de sitebezoekers zelf instellen over welk soort berichten ze een sms willen ontvangen. Lees verder

Platte tv’s
Elektronicaconcern Philips merkt in de verkopen wel dat er een wereldkampioenschap voetbal aankomt. “Maar een stormloop blijft uit”, aldus bestuursvoorzitter G. Kleisterlee van Philips donderdag. “We merken betere verkopen en daar zijn we blij mee.” Lees verder

De besprekers
Met het verdwijnen van het culturele programma De besprekers stijgt het aantal door de programmaleiding gestopte kunstrubrieken tussen de jaren 1994 en 2006 tot 12. De laatste aflevering van het wekelijkse VPRO-programma De besprekers trok zondagavond circa 50.000 kijkers. Daarmee werd een marktaandeel gehaald van 1,5 procent. Lees verder

Media
Staatssecretaris Van der Laan (Media) heeft de Tweede Kamer toegezegd dat kabelmaatschappijen ook als ze digitaal uitzenden verplicht worden de lokale omroep door te geven aan hun klanten. Lees verder

Simpsons
De animatieserie ‘The Simpsons’ wordt verfilmd. Al langer werd gesproken over een verfilming. Het nieuws werd vrijdag bekendgemaakt tijdens de vertoning van ‘Ice age: The meltdown’. Amerikaanse filmbezoekers kregen een trailer van de Simpsons-film te zien, meldt het Britse persbureau Reuters. Lees verder