Radio Donna heeft haar stijgende lijn voort weten te zetten. De hitzender van de openbare omroep VRT zag het marktaandeel over de eerste drie maanden van 2006 fors stijgen, waardoor het zelfs de commerciële zender Q-music weer voorbij is gestreefd.
Afgelopen dinsdag rapporteerde het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) de luistercijfers over de periode januari tot maart 2006 (golf 10). Hieruit blijkt dat de familiezender Radio 2 marktleider in Vlaanderen blijft. De afgelopen periode zag de zender het marktaandeel met 1% stijgen naar 31,9%.
Donna: ‘Make my day’, maar niet die van Q…
Nadat Radio Donna eind vorig jaar al flink wat marktaandeel wist terug te winnen op Q-music, is de hitzender van de VRT haar rivaal in de eerste drie maanden van 2006 zelfs voorbij gestreefd. Weliswaar stegen beide zenders, maar Donna deed het net iets beter. Radio Donna steeg met 2% naar 17,7%, terwijl Q-music genoegen moest nemen met een marktaandeel van 17,3% (+1,2%).
Toch was het bij Q-music toch nog enigszins feest, want in de belangrijke doelgroep 18 tot 44 jaar wist het station haar voorsprong op Donna te vergroten. Q is hier ‘good for’ 28,4%, terwijl Donna 24,2% scoort.
StuBru weer naar het oude niveau
De alternatieve jongerenzender Studio Brussel zag haar marktaandeel de eerste drie maanden van dit jaar weer dalen naar het oude niveau. Nadat eind vorig jaar een recordaandeel van 9,1% behaalt werd, moet Studio Brussel nu weer genoegen nemen met 7,1%.
De vraag is nu wat het marktaandeel van Studio Brussel de komende periode zal gaan doen. Eind april moest de zender namelijk vervroegd haar programmering veranderen, omdat ochtenddeejay Wim Oosterlinck de overstap naar Q-music bekend maakte. Sindsdien neemt Peter van Veire de ochtend voor zijn rekening, terwijl Roos van Acker terug op het oude nest is gekeerd om de middag te doen.
Altijd 4FM, maar niet altijd…
Bij 4FM was er allerminst reden voor een feestje, het station van Talpa had namelijk te kampen met een terugslag. 4FM zag het marktaandeel dalen van 6,3% naar 4,5%. Daarmee blijft 4FM een beetje het zorgenkindje van Talpa, want de andere radiostations van het media-imperium van John de Mol tonen beter resultaten. Radio 538 is immers het tweede station van Nederland, terwijl ook Radio 10 Gold nog flink wat luisteraars trekt via de middengolf. In Denemarken is Radio 100FM momenteel met afstand de best beluisterde commerciële radiozender.
Netwerken
Naast de landelijke radiostations kent Vlaanderen ook een aantal radionetwerken, ook wel ketens genoemd. Dit zijn een aantal lokale stations die zich verenigd hebben tot één netwerk, waarop het grootste gedeelte van de dag dezelfde programmering te horen is. In vergelijking met de landelijke zenders blijven de marktaandelen van de ketenradio’s laag. Topradio is namelijk goed voor slechts 0,8% (-0,4%), terwijl Contact stabiel blijft op 0,8%. Be One volgt met 0,2%.
Wallonië
In het Franstalige gedeelte van België blijft het commerciële Bel RTL de touwtjes stevig in handen houden. De muziek en informatiezender zag het marktaandeel stijgen naar 21,3% (+1,7%). Plek twee is voor Radio Contact. De Franstalige dolfijn doet het daarmee een stuk beter dan haar Nederlandstalige zusje. Contact scoort in Wallonië 14,2% (-1,1%). VivaCité, het regionale netwerk van de RTBF, neemt plek drie in met 13,1% (+0,7%), gevolgd door de oldieszender Nostalgie met 9,3% (+0,7%). [RS/Radio.NL]