De grote kabelexploitanten hebben hun netwerk geprepareerd voor hdtv. Maar de benodigde decoders zijn nauwelijks te krijgen, waardoor weinigen een scherpe grasmat zien. UPC bracht donderdag het nieuws naar buiten dat het klaar is voor high definition tv. De kabelexploitant is begonnen met de levering van de hdtv-mediaboxen, maar omdat een monteur deze moet installeren, zal het nog een tijd duren voordat alle klanten het haarscherpe beeld kunnen aanschouwen.
Volgens de Telegraaf zullen slechts een paar honderd van de 3500 hdtv-klanten van UPC op korte termijn een decoder hebben. Lees verder
HDtv
De grote kabelexploitanten hebben hun netwerk geprepareerd voor hdtv. Maar de benodigde decoders zijn nauwelijks te krijgen, waardoor weinigen een scherpe grasmat zien. UPC bracht donderdag het nieuws naar buiten dat het klaar is voor high definition tv. De kabelexploitant is begonnen met de levering van de hdtv-mediaboxen, maar omdat een monteur deze moet installeren, zal het nog een tijd duren voordat alle klanten het haarscherpe beeld kunnen aanschouwen. Volgens de Telegraaf zullen slechts een paar honderd van de 3500 hdtv-klanten van UPC op korte termijn een decoder hebben. Lees verder
Plat
De verkoop van platte tv’s is vorige week twee maal zo groot geweest als in een gemiddelde week. Veel mensen willen het WK voetbal, dat vrijdag in Duitsland begint, op een technologisch zo modern mogelijk toestel volgen. Vorige week gingen 20.000 platte tv’s over de toonbank. Normaal zijn dat er 9000. Lees verder
HDTV misleiding
Vele duizenden voetballiefhebbers komen dit WK bedrogen uit, omdat ze niet het beloofde, superscherpe voetbal in high definition (hd)-beeld op tv krijgen. De hiervoor benodigde speciale decoderkastjes kunnen niet op tijd geleverd worden. Fabrikanten en kabelaars hebben dat donderdag bekendgemaakt. Maandenlang werden consumenten lekker gemaakt met hdtv. Oranjefans kochten daarop op grote schaal speciale hd-voorbereide platte televisies en sloten in allerijl een digitaal kabelabonnement af. Lees verder
Analoog
Het Interprovinciaal Overleg (IPO) van Nederlandse provincies vindt dat uitzendingen van regionale omroepen voor iedereen beschikbaar en betaalbaar moeten blijven. In de nacht van 29 op 30 oktober stoppen de analoge uitzendingen van de Nederland 1, 2 en 3 en de regionale zenders. Ze zijn dan alleen nog digitaal via de kabel of de schotelantenne te zien. Het gaat om een wijziging van het rijksbeleid, dat de overheid een besparing van elf miljoen euro oplevert. De omschakeling dupeert volgens het IPO zo’n 70.000 tot 170.000 mensen in het buitengebied die voor ontvangst nog zijn aangewezen op een antenne. Nu kunnen ze nog gratis de publieke omroepen en regionale zenders ontvangen, straks moeten ze betalen om tv te kunnen kijken: of een schotel aanschaffen of een kabelaansluiting nemen. Lees verder
Reclame
De reclameregels voor Talpa en SBS (SBS6, NET5 en Veronica) moeten versoepeld worden. Zij moeten meer mogelijkheden krijgen voor split-screen-reclame en het vermelden van betrokkenheid van sponsors. Dit staat in een advies van het Commissariaat voor de Media aan staatssecretaris Van der Laan (Media, D66). Vorige week maakte de staatssecretaris bekend dat zij een gelijk speelveld wil voor alle commerciële omroepbedrijven. Nu is het zo dat RTL onder Luxemburgse wetgeving valt en daardoor meer mag op reclamegebied dan in Nederland gevestigde zenders. Zo doet de RTL aan product placement (producten die tegen betaling in programma’s worden gebruikt, zoals cup-a-soup in Baantjer). SBS en Talpa moeten zich aan de strengere, Nederlandse regels houden. Lees verder
Televisiezenders
Televisiezenders doen er alles aan om via het WK kijkers trekken. Napraten blijkt ook aantrekkelijk. Veronica probeert de ‘echte voetbalman’ te paaien. Wie wil weten hoe de televisiewereld over de voetbalkijker denkt, moet de komende dagen in de rust van de wedstrijden om het wereldkampioenschap even naar Veronica overschakelen. Op die zender wordt vanaf vandaag het WK Lingerie gehouden. Schaars geklede dames nemen penalty’s. „Sinds mensenheugenis is het al bekend… mannen houden maar van twee dingen: voetbal en vrouwen”, aldus Veronica. Lees verder
6pack
Het brutale jongerenprogramma 6pack, door SBS6 altijd in de nachtelijke uurtjes uitgezonden, is onlangs overgenomen door MTV. ,,6pack is écht een MTV-programma, jong en grensverleggend”, legt MTV’s Channel Director Maurice Hols uit. MTV gaat het programma dan ook op primetime uitzenden, elke donderdag en vrijdag om halfnegen ’s avonds. Lees verder
Beelden
NOS Studio Sport zal niet alle beelden van besloten trainingen van Oranje uitzenden. Dat zei presentator Tom Egbers vrijdag naar aanleiding van de eerste besloten training die die dag werd afgewerkt. ,,Er moet voor ons een groot journalistiek belang zijn om beelden wel te laten zien”, aldus Egbers. Zo’n aanleiding deed zich vrijdag meteen voor. Lees verder
Krul
Gerard Krul, voormalig hoofdredacteur van Het Vrije Volk en vakbondsman, is woensdagavond in een ziekenhuis in Groningen overleden. Mensen uit zijn directe kennissenkring hebben dat donderdag laten weten. Krul is 56 jaar oud geworden. Krul werkte van 1970 tot 1990 bij de vroegere socialistische krant Het Vrije Volk in Rotterdam. In 1987 volgde hij Herman Wigbold op als hoofdredacteur. Samen met directeur Geert Jan Laan vertrok hij in 1990, even voordat de krant in 1991 zou fuseren met het Rotterdams Nieuwsblad tot Rotterdams Dagblad. Lees verder
AD
Ongeveer 80.000 mensen hebben een WK-abonnenment genomen op het AD. Dat is een record, zo meldde de krant donderdag. Het AD bood mensen een speciaal tijdelijk abonnenment aan, waardoor ze tijdens het voetbalevenement de krant ontvangen. De totale oplage komt hiermee op ongeveer 600.000 exemplaren. Lees verder
Voetbal
De eerste voetbalwedstrijd van het WK tussen Duitsland en Costa Rica heeft vrijdag 2,77 miljoen kijkers getrokken. Dat bleek zaterdag uit cijfers van de stichting KijkOnderzoek. Lees verder
Kijkers
De eerste slag om het binnenhalen van voetbalkijkers in de late avond is gewonnen door John de Wolf en Rebecca Loos. De twee, die sinds kort een relatie met elkaar hebben, verzorgen de rubriek De Oranjebus in het SBS6-programma Hart van Oranje (dagelijks na Hart van Nederland). Lees verder
Soap
Soap-series vormen ‘een ideaal podium’ voor maatschappelijke boodschappen. Maar de vraag is of de tv-makers daarvoor open staan. Heel goed dat er laatst in Goede tijden slechte tijden een jonge vrouw optrad die hiv-geïnfecteerd was. Zo komt het onderwerp bij de doelgroep heel wat dichterbij dan via reguliere voorlichtingscampagnes mogelijk is. Maar volgens Filippo Zimbile van Soa Aids Nederland had het script toch nog wel wat beter gekund. Toen ze immers die infectie moest opbiechten aan een jongeman die haar zojuist zijn liefde had verklaard, was niet haar coming out het centrale probleem, maar zijn reactie. Hij toonde zich dermate gepijnigd, dat hij de dramatische hoofdpersoon werd – en niet zij. Lees verder
Mol
RTL-programmadirecteur Bart in ’t Hout vergelijkt Talpa-eigenaar John de Mol met „een soort ayatollah Khomeini”. „Die bekleedde ook geen enkele officiële functie, maar had ondertussen wel alles voor het zeggen”, verklaart In ’t Hout deze week in een interview met VARA TV Magazine. Lees verder
RKK
De RKK-site www.katholieknederland.nl wil van de bezoekers weten wat volgens hen het meest katholieke woord is. Het gaat de redactie niet om het mooiste katholieke woord maar om „het woord dat de katholieke cultuur en levensvisie het beste typeert”. Dat heeft RKK, beheerder van de zendtijd van de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland, donderdag laten weten. Bezoekers van de site kunnen tot 26 juni hun meest katholieke woord mailen. Eigennamen als Jezus of Maria mogen niet. Lees verder
Popacademie
Het klinkt als een droom: een school waar je popster wordt. Donderdag studeert de allereerste lichting van de popacademie in Enschede af. Die droom is allang in duigen gevallen, het was keihard werken aan de vierjarige hbo-opleiding. Rode lijn in de vier jaar van Kobus, Krystl, Bart Jan en Rob was de band L.I.N.E. De groep werd in het eerste jaar van hun studie opgericht en donderdag studeren de vier af. Afstudeeropdracht is een concert. „We spelen zelf geschreven nummers en ook een aantal covers.” Docenten beoordelen of ze zijn geslaagd. „Het kan nog misgaan”, zegt Krystl. Maar het kwartet gaat er niet vanuit. Lees verder
Zoop
Het Indiase eten is bij de acteurs van Zoop in India niet altijd goed gevallen. Tijdens de opnames van de film in het land van ‘Bollywood’ hadden Nicolette van Dam, Vivienne van den Assem, Patrick Martens, Monique van der Werff en hun collega’s nog al eens te kampen met ongemakjes. Lees verder
Vezels
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) wil dat gemeenten de mogelijkheid hebben om hoogwaardig internet aan te bieden als marktpartijen het niet doen. Gemeenten zouden volgens de VNG burgers en bedrijven van een hoogwaardige internetvoorziening moeten kunnen voorzien, als marktpartijen dit niet doen. De VNG denkt hierbij aan gebieden die anders geen toegang tot breedbandinternet zouden hebben en aan locaties waar hogere eisen aan de internetverbinding worden gesteld. Lees verder
Casema
Kabelbedrijf Casema verhoogt tijdens het wereldkampioenschap voetbal de paraatheid van zijn reparatieteams. Bovendien voert het bedrijf tijdens wedstrijden geen onderhoudswerkzaamheden aan het netwerk uit. Zo hoopt de onderneming te voorkomen dat haar 1,4 miljoen klanten bij storingen lange tijd van beelden van wedstrijden verstoken blijven. Lees verder
Reclameblok
Albert Heijn zendt in het reclameblok tijdens de rust van de WK-wedstrijd van Nederland tegen Servië-Montenegro zondagmiddag een spotje van 90 seconden uit. Daarin zingt supermarktmanager Harry uitgebreid het Wuppie-lied. Lees verder
Plop
Het moederbedrijf van Samson & Gert, Kabouter Plop en K3 wil buiten België en Nederland doorbreken. Studio 100 van acteur Gert Verhulst en zakenpartner Hans Bourlon denkt vooral aan Duitsland en Scandinavische landen. Lees verder