Het Engelse mediaconcern Emap gaat het jongerenmerk ‘Kiss’ verder uitbreiden. Vanaf september zal ‘Kiss 100’ in Londen er twee zusjes bij krijgen en wel in de regio Bristol en in het oosten van Engeland, zo meldt de website RadioToday. Momenteel bezit Emap daar radiostations die onder de naam ‘Vibe FM’ opereren, maar binnenkort zullen deze stations op de schop gaan om omgebouwd te worden tot Kiss.
Het ombouwen van de beide Vibe stations tot Kiss is een gevolg van de versoepeling van de regels. In juni van dit jaar verleende mediawaakhond Ofcom toestemming aan Emap om Vibe 101 te Bristol en Vibe 105-108 in het Oosten van Engeland meer programma’s te mogen laten delen met Kiss 100 in Londen. Vooralsnog was het verplicht om minimaal 16 uur per dag eigen programma’s uit te zenden. In ruil voor de versoepeling zou Emap het aantal uren met specialistische programma’s waarin aandacht wordt besteed aan een bepaalde muziekstroming verder uitbreiden.
Vanaf 6 september zal Emap de krachten van Kiss 100 en de beide Vibe stations gaan bundelen. Het meest in het oog springende zal daarbij de naamswijziging zijn. De beide Vibe stations zullen hun naam gaan wijzigen in Kiss. Daarnaast zal de programmering tussen 10 en 16 uur en een groot deel van het weekend met elkaar gedeeld gaan worden. Wel krijgt elk Kiss station haar eigen regionale/lokale ‘drop-inns’. Dit houdt in dat de programma’s drie keer per uur onderbroken zullen worden voor regionale informatie als nieuws, weer, verkeer en uitgaansinfo. Daarnaast zullen de regionale/lokale ochtend- en middagshows behouden blijven.
Tegelijkertijd met het hernoemen van de Vibe stations tot Kiss, zal ook Kiss 100 zelf op de schop gaan. Zo zal de hoeveelheid hip-hop en R&B flink vermindert gaan worden, om weer plaats te maken voor meer dance-georiënteerde muziek. Tevens zal Kiss een nieuwe programmering en vormgeving (zowel audio als visueel) krijgen. Daarnaast zullen de drie Kiss stations bereikbaar worden via één website: TotalKiss.com.
Dat er veranderingen aan zaten te komen bij Kiss 100 was overigens al bekend. In december 2005 haalde Emap Bill Griffin, voormalig hoofd marketing van Channel 4, al binnen om dit project te leiden. Vanaf september zal hij de rol als music director voor het gehele netwerk op zich nemen. [RS/Radio.NL]