Headlines uit de krant: vrijdag 25 augustus

Moergestel TV mag voortaan door het leven als EMTEVE in plaats van MTV (op zijn Nederlands uitgesproken), wat de lokale omroep voorheen gebruikte als naam. De omroep mag niet langer van het échte MTV Networks zo heten omdat het een inbreuk is op het merkenrecht. Dat vertelt een medewerker van Moergestel TV, Hans van Brunschot aan 3VOOR12: “We kregen een heel pakket opgestuurd van Shieldmark, een internationaal merkenrechtbureau. We dachten eerst: hoe komen ze erbij, maar ja… Ze dreigden met 5000 euro per overtreding. Ons budget is 10.000 euro, dus we voldeden maar aan het verzoek.”

Nu gaat Moergestel TV door het leven als EMTEVE. “MTV en Moergestel TV hebben totaal geen overeenkomsten. Wij kunnen geen bedreiging zijn voor de grote MTV. We maken programma’s voor hooguit 20.000 huishoudens. We moesten van Shieldmark al onze MTV-logo’s verwijderen uit de website, reclames, de bumpers, en andere plaatsen. Dat is nog een heel werk. We moesten als bewijs ook alles opsturen waar ons logo zogenaamd op zou staan, maar we hebben maar in een brief uitgelegd dat dat een kostbare onderneming ging worden.” Lees verder

Kostenbesparing
Sanoma Uitgevers zal vanaf 1 september 2006 de online advertentieverkoop van de onderdelen Vrouwen, Special Interest en Wonen in eigen hand nemen. Patrick Bernhart, uitgever van Nieuwe Media Vrouwen zegt dat het in huis halen van Online Sales Sanoma Uitgevers twee redenen heeft: “We hebben dan een veel duidelijker verhaal richting de markt met ons eigen gezicht. En het levert een kostenbesparing op.” Sanoma is niet meer de kosten kwijt van de bemiddeling van WebAds die tot op heden de verkoop deed. WebAds verloor vorig jaar al De Telegraaf als klant. Bernhart: “Je ziet dat grote uitgevers als De Telegraaf en PCM ook de online verkoop naar zich toetrekken. Dat is een trend.” Volgens Bernhart is daarmee integratie mogelijk tussen verkoop voor drukwerk en internet: “We bieden nu adverteerders en mediabureau’s één aanspreekpunt om multimediale campagnes in te zetten.” Lees verder

Binding
De AVRO gaat onderzoek laten doen naar een nieuwe manier van ledenbinding en -werving door de publieke omroep. De huidige vorm van een verenigingsverband vindt de omroep verouderd, zo werd woensdag duidelijk tijdens de presentatie van de winterprogrammering. De studie wordt verricht in samenwerking met hoogleraar Van Dijk van de Technische Universiteit in Delft. De organisatie De Publieke Omroep is ook betrokken bij het onderzoek. De resultaten worden volgens directeur Willemijn Maas binnen een half jaar verwacht. Lees verder

Nieuwtje
De nieuwssite Nieuws.nl breidt in het najaar fors uit en begint met regio-edities. Iedere Nederlandse gemeente krijgt een eigen subdomein. De regiosites worden samengesteld door een eigen kleine redactie maar bovenal door verwijzingen naar externe regiobronnen te verzamelen met zoektechnologie en deze overzichtelijk te presenteren. “In het najaar gaan we met de nieuwe diensten van start”, zegt commercieel hoofd Roy Haan van Nieuws.nl. “Vanaf dan kunnen bezoekers van de site zich registreren en aangeven welk nieuws uit welke gemeenten, of onderwerpsgebieden, ze op de site willen zien. Dat wordt Mijn.nieuws.nl.” Haan legt aan deze uitgave uit ook te werken aan een geregionaliseerde versie van de site. “Er komen nieuwspagina’s van alle 438 gemeentes in Nederland. Actueel, vrijwel volledig geautomatiseerd.” Lees verder

Vijf-TV
SBS-baas Ricus Jansegers voorspelt dat Vijftv binnen de kortste keren groter zal zijn dan VT4. HET gaat goed met VT4 en uitstekend met Vijftv. Vooral de jongste telg van SBS Belgium, Vijftv, die zich voornamelijk op vrouwen van 20 tot 49 jaar richt, kende een spectaculaire groei. De zender, gelanceerd op 1 oktober 2004, haalde in juli in zijn doelgroep een marktaandeel van 8,9 procent. In dezelfde maand hadden de beide SBS-zenders samen een marktaandeel van 21,4 procent in de voor adverteerders belangrijke leeftijdscategorie van 15 tot 44 jaar. Lees verder

Yes
Na ‘Temptation Island’ en ‘Paradise Hotel’ maakt Tanja Jess (39) nu een derde verleidingsprogramma voor Veronica. Ook in ‘Undercover Lover’, vanaf 2 oktober te zien, worden relaties zwaar op de proef gesteld. Bovendien kan het trouw blijven aan de partner deze keer zelfs geld kosten. Lees verder

Heavy
In een van de vroegere RTL-gebouwen aan de Franciscusweg is Heavy Studios Holland van start gegaan. Hilversum is daarmee een grote (televisie)studio rijker. De studio heeft een oppervlakte van 700 vierkante meter en een hoogte van elf meter en is daarmee geschikt voor tv-producties, bedrijfspresentaties, publieksevenementen met honderden bezoekers en allerlei andere activiteiten. Met een ultramoderne licht-, geluids- en video-installatie plus de mogelijkheid van hdtv-productie op schermen tot wel zestien meter breed biedt de nieuwe studio ongekende mogelijkheden. Het reusachtige hdtv-projectiescherm is uniek voor Nederland en kan worden gebruikt voor de weergave van films, tv-uitzendingen, concertregistraties en live beelden bij evenementen. Lees verder

Buren
De Duitse tv-zenders ARD en ZDF willen in toekomstige contracten met sportbonden de mogelijkheid krijgen de overeenkomst eenzijdig op te zeggen, als zich in de desbetreffende sport een dopingaffaire voordoet. We willen daarmee de druk op de bonden, organisatoren en sponsoren verhogen’, sprak ZDF-hoofdredacteur Nikolaus Brender. Met de eis om een dopingclausule in te voeren reageren de tv-zenders op het dopingschandaal rondom de Tour de France, waarbij onder anderen Jan Ullrich en Ivan Basso betrokken waren. Zij startten daarom niet in de Tour. Lees verder

Geld
Telegraaf Media Groep (TMG), onder meer uitgever van ’s lands grootste krant de Telegraaf, gaat voor nog eens 15 miljoen euro extra bezuinigen. De eigenaar van de krant van wakker Nederland gaat verder krimpen op zijn personeelsbestand. De kostenreducties hebben plaats bij zowel de facilitaire bedrijven als de uitgeverijen.Dat heeft TMG woensdag gemeld bij de presentatie van zijn halfjaarcijfers. Het concern heeft in de eerste zes maanden van 2006 een nettoresultaat geschreven van 52,9 miljoen euro. Lees verder

Ex-dj
Diskjockey Rob Stenders gaat acteren. Hij maakt zijn debuut in de horrorfilm Horizonica, die eind september in première gaat op het Nederlands Filmfestival. De 41-jarige radiomaker speelt een huisvader van wie het gezin wordt vermoord door een psychopathische zombie. Dat heeft regisseur Ramon Etman donderdag gemeld. „We wilden iemand die lijkt op een rustige huisvader, maar aan wie je ook snel kan zien dat hij heel abrupt een grote verandering in zijn leven doormaakt”, legt Etman uit. De diskjockey zei meteen toe. „Vooral de scène waarin hij met een zombie in aanraking komt, was even spannend. Maar het ging allemaal meteen goed. Rob is echt een natuurtalent.” Lees verder

Ditty
De Amerikaanse computerfabrikant Dell is gestopt met de verkoop van zijn muziekspeler Ditty. Daarmee heeft de populaire mp3-speler van Apple, de iPod, een concurrent minder. Een woordvoerder van Dell maakte woensdag bekend dat de Ditty al sinds 17 augustus niet meer wordt verkocht. Dell bracht het apparaat een jaar geleden op de markt. De woordvoerder wilde niet ingaan op de vraag of Dell het hoofd buigt voor marktleider Apple. Wel voegde hij eraan toe dat het bedrijf zich meer wil concentreren op kernactiviteiten zoals pc’s en printers. Lees verder

Gerelateerde berichten