Search
Close this search box.

Headlines uit de krant: dinsdag 21 november

Geen kijkcijferkanon of een grote show. Nee, presentator Bas Westerweel is met het programma Hoofdstad Weesp te zien bij Teleac. Geen enkel probleem, vindt hij zelf. Want: ‘Ik doe dingen die ík leuk vind, die ík belangrijk vind. Ben eindelijk helemaal in balans.’ Bas Westerweel heeft een stampvolle agenda. Dat blijkt wel als het bedrijf dat zijn afspraken regelt het overvolle programma opsomt. Vooral de boodschap dat een ontmoeting op vrijdag ‘er niet in zit’ is typerend voor het leven van Westerweel.

,,Die dag is heilig voor mij. Dat is de dag voor mijn vier kinderen. Ik ben een pater familias. Wil een echte vader voor mijn kinderen zijn.’’ Lees verder

MP3
Hij ziet er een beetje uit als een mp3-speler, maar de X-Mod van Creative is ‘slechts’ een apparaat dat de geluidskwaliteit van (gecomprimeerde) muziek verbetert. Slechts staat hier tussen aanhalingstekens, want de makers beweren dat het apparaat de geluidskwaliteit kan opkrikken tot maar liefst X-fi kwaliteit: de geluidskwaliteit van een opnamestudio. Het mirakel zit ‘m in twee kleine knopjes aan weerskanten van het kastje. De eerste is de X-Fi Chrystalizer die ervoor zorgt dat het geluid voller, strakker en scherper wordt: alsof de compressie van het geluid wordt verwijderd. Lees verder

RTL
Het Duitse mediaconcern RTL wil een overnamebod doen op de Britse commerciële zender ITV. Het bod zou een waarde hebben van meer dan 5 miljard pond sterling (7,4 miljard euro). RTL werkt samen met investeringsmaatschappijen om het geld bij elkaar te krijgen. Lees verder

Afrika
Lokale radio is in Afrika razend populair. Volgens Soulé Issiaka, manager van het Bureau Afrique van Radio Nederland Wereldomroep, hebben deze zenders een democratiserende werking. Van alle media – cinema, gedrukte pers, televisie – is radio het medium dat het beste aansluit bij de orale traditie van Afrika, zegt radiomaker Soulé Issiaka. „Jullie gebruiken radio alleen om te horen of het verkeer vast staat op de A1 dan wel de A9, maar radio in Afrika heeft de afgelopen jaren een enorme boost gekregen. Overal. In Mali zijn honderd tot 125 stations, in Senegal meer dan honderd. Honderden.” Dat radio in Afrika zo’n vlucht heeft genomen, heeft verschillende oorzaken, maar cultuur speelt een hoofdrol, stelt Issiaka. „Wij houden van verhalen vertellen, doorspekt met spreekwoorden en gezegdes. Van oudsher spelen in voornamelijk West-Afrika griots(bard) een belangrijke rol in het mondeling overdragen van diplomatieke berichten, buurtnieuwtjes, literaire verhalen, de geschiedenis. Dat kan op de radio ook. Het past bij Afrika.” Lees verder

Klapvee
Het publiek is bij de tv-debatten klapvee. Kijk naar Engeland, waar politici pas winnen als ze het publiek overtuigen. Wie politici in een arena zet, ziet de uitspraak van Oscar Wilde al snel bewaarheid: ’Ik ben graag de enige die praat, dat spaart tijd en voorkomt een hoop discussie’. Als zendelingen van hun partij zonden lijsttrekkers de afgelopen dagen hun prefab boodschappen (’U creëert geen banen, u breekt ze af’) de ether in. De winnaar is degene met een stevige stem, het nodige fysieke gewicht, die klare taal spreekt. Jan Marijnissen was volgens het publiek de beste debater van het lijsttrekkersdebat aan de Erasmus Universiteit. Was aan een kritisch publiek gevraagd of het inhoudelijk wijzer was geworden, dan zou de uitslag onbeslist zijn geweest. We weten niet wie de beste ideeën en argumenten heeft voor het land. Lees verder

Themazenders
In navolging van de Publieke Omroep, die onder de noemer Nederland 4 onlangs flink uitpakte met 17 nieuwe digitale themakanalen, hopen ook de commerciële omroepen “binnen enkele maanden” hun eigen digitale themakanalen te lanceren. SBS heeft de voorbereidingen van zijn themazenders – waaronder een tuin-, showbizz en gouwe ouwe-kanaal – afgerond, zo bevestigt woordvoerder Eric Dekker van SBS. “We gaan ervan uit dat we volgend jaar kunnen beginnen.” Een exacte datum kan hij echter nog niet noemen. RTL treft de voorbereidingen voor de lancering van haar eerste themakanaal: RTL Klassiek, dat non stop klassieke muziek  wil gaan uitzenden. In een joint venture met KPN wil RTL nog steeds meerdere nieuwe themakanalen in de markt zetten, die zich zullen richten op ‘niche groepen’. Lees verder

Wendy
We krijgen nog meer te zien van Wendy Van Wanten en haar nieuwe vriend Frans . De twee tortelduifjes worden het voorwerp van een docusoap. Er is nog geen uitzenddatum, maar VTM wil al tijdens de feestdagen draaien ,,omdat het de meest romantische tijd van het jaar is”. Lees verder

Sonja
Sonja Barend heeft drie moslima’s, de meiden van Halal, in verlegenheid gebracht door ze te expliciete seksbeelden te tonen. Het drietal maakte afgelopen zaterdag rechtsomkeert toen er in het programma van de VARA-coryfee werd gediscussieerd over seks op tv. Lees verder

PCM
Na een doorrekening van de plannen voor een gratis krant van investeerder Boekhoorn en het uitgeversconcern PCM, trokken de commissarissen de stekker eruit. ‘Het zou PCM veel pijn doen.’ Investeerder Marcel Boekhoorn dacht een prachtige deal te hebben gesloten met Ton aan de Stegge, zijn vriend – ze werden samen rijk met de verkoop van Telfort aan KPN –, tevens bestuursvoorzitter van het PCM, de uitgever van onder meer de Volkskrant. Samen zouden ze een nieuwe gratis krant op de markt brengen, die miljoenen lezers moest bereiken. Boekhoorn zou 51 procent van de nieuwe uitgeverij krijgen, PCM 49 procent. Lees verder

Mol
John de Mol heeft zijn zinnen gezet op een deelname in Endemol én SBS, zo melden goed ingevoerde bronnen in omroepland. De Talpa-baas zou samen met het Italiaanse Mediaset (de tv-maatschappij van Silvia Berlusconi) Endemol willen overnemen. Daarmee koopt de mediatycoon (een deel van) de door hem opgerichte productiemaatschappij terug. Tvprogramma’s bedenken en maken blijft de grote liefde van De Mol. Het laatste grote project van zijn hand is De Gouden Kooi, dat Talpa momenteel ook aan buitenlandse zenders probeert te slijten. Lees verder

Rieu
Jan Smit en Frans Bauer hebben ‘em al, en nu krijgt André Rieu er ook een: een reallifesoap. Vanaf 5 januari kan de kijker zich opmaken voor de avonturen van de Limburgse vioolvirtuoos in de TROS-serie ‘André Rieu op weg naar New York’ (Ned. 1, 21.30 uur). In een zesdelige ‘roadsoap’ wordt het complete verhaal van zijn Amerika-avontuur verteld. Lees verder