Nederlanders blijken niet bereid te zijn om voor nieuws te betalen. Uit een onderzoek van TNS Nipo in opdracht van RTL Nieuws blijkt dinsdag dat 61 procent van de ondervraagden het onzin vindt voor nieuws te betalen. Dinsdag verscheen het eerste exemplaar van een vierde gratis krant, Dag. De krant is niet meer de belangrijkste nieuwsbron. Dit is de televisie gevolgd door radio. Bijna de helft van de ondervraagden (46 procent) heeft wel een abonnement op een krant.
Bovendien geven de meesten (73 procent) aan de gratis kranten Metro, Spits en De Pers soms, regelmatig of vaak te lezen. Behoefte aan nieuws via de sms of via de e-mail hebben Nederlanders niet. Een op de drie Nederlanders zou alleen bij bijzondere gebeurtenissen een sms of e-mail willen ontvangen. Bijna de helft (44 procent) heeft er helemaal geen behoefte aan. Lees verder
Dag
Met blijheid om regen op de voorpagina ziet de vierde gratis krant van Nederland plus bijbehorende nieuwssite met veel beeld en personalisatie het licht. Het is ze dan toch gelukt, KPN en PCM (Volskrant), om in een paar maanden tijd hun nieuwe ‘crossmedia concept’, zoals bedenker Joris van Heukelom van KPN het noemt, live te laten gaan. Lees verder
Cassette
De Britse winkel Currys heeft het einde van de audiocassette aangekondigd. De cassette verliest het van de mp3-speler. In het afgelopen jaar verkocht Currys nog maar 100.000 cassettes, tegen 83 miljoen stuks in 1989, meldt de BBC. Nu heeft de electronicawinkel besloten om geen cassettes meer in te kopen. Als de voorraad op is, dan stopt de verkoop van het cassettebandje bij Currys. Lees verder
Wegener
De Britse investeringsmaatschappij Mecom wil uitgeefconcern Wegener overnemen. Dat maakten de twee ondernemingen dinsdag bekend. Wegener is onder meer uitgever van een groot aantal regionale kranten en huis-aan-huis bladen in Nederland. Mecom wil een bod doen van 17,70 euro per aandeel in contanten. Dat bod waardeert Wegener op 792,2 miljoen euro. Aandeelhouders kunnen ook kiezen voor een bod in aandelen Mecom van 18 euro per aandeel Wegener. Dat laatste komt neer op een overnameprijs van 805,7 miljoen euro. Wegener heeft overeenstemming bereikt over de biedprijs, maar doet verder geen mededelingen over details van de mogelijke overname. De uitgever verwacht ook een akkoord te bereiken over de overige voorwaarden van het bod dat Mecom wil doen. Lees verder
Endemol
De koper van Endemol is waarschijnlijk in de tweede helft van mei bekend. Dat zei een bron dichtbij de overname desgevraagd op maandag. Deze week sluit de tweede biedingsronde voor de potentiële kopers. Endemol staat sinds begin maart in de etalage. Telefónica, die 75 procent van de aandelen van de producent van onder meer Big Brother in handen heeft, wil al een tijd van het bedrijf af. De verwachte verkoopwaarde is minimaal 3 miljard euro. Cyrte Investments, waarvan John de Mol grootaandeelhouder is, biedt samen met het Italiaanse Mediaset op de productiemaatschappij. Lees verder
Gordon
Gordon Ramsay, de flamboyante Schotse topkok die ooit als profvoetballer bij de Glasgow Rangers speelde, heeft Groot-Brittannië in rep en roer gezet. Chef Ramsay prijst in zijn nieuwe kookprogramma op Channel 4 paardenvlees aan als hét voedsel van de toekomst: vetarm, rijk aan ijzer en omega 3. Het hele land spreekt schande. Hij had al eens vegetariërs in zijn programma met een trucje kip laten eten, beschuldigde vrouwen ervan waardeloze koks te zijn en joeg iedereen de kast op met zijn vuilgebekte taal, maar deze keer is Gordon Ramsay pas écht te ver gegaan. In de voorfilmpjes voor zijn nieuwe kookprogramma op Channel 4 is te zien hoe Ramsay de Britten wil laten kennismaken met een nieuw soort vlees, even delicieus als voedzaam, boterzacht en met 40% minder vet dan de magerste biefstuk. Lees verder
UPC
Nissan en Friesland Foods komen met interactieve commercials op het digitale kanaal van UPC. Evenals een viertal andere adverteerders, waarvan de namen nu nog niet bekend zijn. Holland Casino en Telfort gingen de adverteerders voor. Holland Casino had vorig jaar december de primeur van de eerste Nederlandse interactieve tv-commercial op een reguliere zender (SBS6). Digitale tv-kijkers van UPC zagen in een spotje van Holland Casino een banner die kijkers moest ‘triggeren’ op de rode knop van de afstandsbediening te drukken. Wie op de knop drukte, kwam terecht in een Holland-Casino omgeving. Zo’n 3800 kijkers drukten op de rode knop, vertelt Chellomedia, het bedrijf dat de interactieve spot ontwikkelde. Van die groep voerden 1600 mensen een e-mailadres in. Lees verder
Evita
Pia Douwes, die in 1996 de rol van Evita speelde in de gelijknamige musical, helpt Joop van den Ende bij het zoeken van een nieuw talent voor de rol. De musicalster, bekend van onder meer ‘Cabaret’ en ‘Chicago’, maakt deel uit van het jurypanel van Op Zoek Naar Evita, dat dit najaar te zien is bij de Avro. Dat maakt de omroep maandag bekend. Lees verder
Show
De NPS en BNN gaan in het komende televisieseizoen van start met een nieuw programma: De Nieuwste Show. Hoe het programma er precies uit gaat zien is nog niet bekend. Wel staat al vast dat het nieuws er op een humoristisch satirische gevolgd gaat worden. Hoofd Pers en communicatie Arthur Schuitemaker stelt: Het moet een echt Nederland 3-programma worden. De Nieuwste Show, hoe zijn BNN en de NPS op het idee voor dat programma gekomen? De Nieuwste Show moet de Nederlandse versie van The Daily Show worden. Dat is een programma van de Amerikaanse zender Comedy Central dat gepresenteerd wordt door Jon Stewart. Een half uur durend programma dat daar al ruim tien jaar loopt maar er vooral de laatste jaren veel succes heeft. Lees verder
SlamFM
Met ingang van 1 juni gaat SlamFM de online verkoop zelf doen en stopt met het uitbesteden van de verkoopactiviteiten aan Webads. John Lubach, sales director van de radiozender: ‘De klant moet optimaal bereik en service krijgen als zij kiezen voor onze mediatypen. Een gevolg van uitbesteden van online verkoop aan een ander is dat je moet accepteren dat je grip mist en run-of- network opdrachten krijgt. Lees verder
TV
De bekerfinale tussen Ajax en AZ, die in De Kuip na strafschoppen in Amsterdams voordeel werd beslist, werd door veel mensen op de tv aanschouwd. Ruim 2,9 miljoen mensen bekeken het duel op Tien. Voor de zender van John de Mol is het aantal kijkers een behoorlijke opsteker. De laatste tijd daalden de kijkersaantallen namelijk fors. Tien begon al twee uur voorafgaand aan de spannende ontknoping van de KNVB-bekerfinale met de voorbeschouwing. Jan van Halst, Jan Mulder en Ruud Gullit analyseerden de wedstrijd. Lees verder
Concert
De Concertzender heet sinds kort Radio 6. Het nieuwe publieke station is voor luisteraars die iets anders willen dan ‘voorgeprogrammeerde radio’. Een reservaat voor beschermde diersoorten. Daar doet Radio 6 aan denken wanneer je de programmering bekijkt van het station dat volgens de eigen slogan ‘jazz, world and beyond’ biedt. Programma’s die op andere publieke stations zijn wegbezuinigd of niet meer in het format pasten, hebben emplooi gevonden op het nieuwe radiostation dat sinds kort in de lucht is. Het cultureel-literaire programma De Avonden is er bijvoorbeeld te horen, evenals het NPS-muziekprogramma Supplement. Beide programma’s werden in 2006 slachtoffer van de herprofilering van de publieke radiozenders. Lees verder
Reuters
De Britse leverancier van nieuws en beurskoersen Reuters is in gesprek met de Canadese branchegenoot Thomson over een overname. Thomson is bereid 8,8 miljard pond (12,8 miljard euro) neer te leggen voor het gerenommeerde Britse persbureau, hebben beide partijen dinsdag bekendgemaakt. De combinatie gaat Thomson-Reuters heten, maar het persbureau gaat verder onder de naam Reuters. De topman wordt Tom Glocer, die nu nog bij Reuters aan het roer staat. Beide concerns behouden hun beursnotering. De kostenbesparingen lopen op tot 500 miljoen dollar per jaar. Deze besparingen kunnen in de eerste drie jaar na de samenvoeging worden behaald. Lees verder