Mediavoorlichters lanceren JeugdReclameWijzer

Het bedrijfsleven en de overheid moeten zich meer bewust worden van de invloed van reclame op kinderen. Een JeugdReclameWijzer moet daarbij helpen. Dat stelt Stichting Reklame Rakkers, een kenniscentrum voor kinderen en media. De wijzer moet bedrijven en instanties helpen jongeren op een verantwoorde manier te benaderen. De eerste JeugdReclameWijzer is woensdag uitgereikt, meldt de stichting donderdag.

De inhoud van de JeugdReclameWijzer is voor een groot deel gebaseerd op de richtlijnen van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Enkele van deze codes zijn al op jeugdreclame gericht. In de wijzer worden deze codes op een begrijpelijke en overzichtelijke manier samengevat, zegt de stichting. Daarnaast bevat de handleiding adviezen van Reclame Rakkers.

Een van de redenen voor het opstellen van de handleiding is de toename van overgewicht bij kinderen, zegt woordvoerder Liesbeth Hop van de Reklame Rakkers. Organisaties zijn zich vaak niet bewust van de schadelijke invloed van reclame op kinderen en benaderen ze op dezelfde manier als volwassen consumenten.

De Stichting Reklame Rakkers zegt over veel aanvullende informatie over reclame en kinderen te beschikken en denkt daarmee bij te dragen aan verantwoorde jeugdreclame, stelt Hop. Volgens de zegsvrouw is er op dit gebied grote behoefte aan samenwerking tussen de relevante organisaties. [Novum/Radio.NL]

Gerelateerde berichten