Headlines uit de krant: maandag 10 september (1)

Heimelijke contractbreuk breekt kabelaar op, de gemeente weigert het geld onder abonnees te verdelen. De gemeente Berkel en Rodenrijs, sinds kort onderdeel van de gemeente Lansingerland, incasseert 1.850.000 euro van kabelaar UPC. UPC moet betalen daar ze stilzwijgend contractbreuk heeft gepleegd en de burgers van de gemeente veel te hoge kabeltarieven in rekening heeft gebracht.

De som gelds komt er ook om de overgang naar een nieuw contract met hogere tarieven mogelijk te maken. UPC wil in heel Nederland een uniform tarief van nu ongeveer 16 euro per maand invoeren. UPC heeft in vele tientallen gemeenten moeten onderhandelen over nieuwe contracten en in een aantal gevallen schadevergoedingen moeten betalen c.q. moeten accepteren dat tarieven niet omhoog kunnen. Zo ging eerder dit jaar een grote zaak met Spijkenisse verloren. Het ging over 2004 en 2005 om restitutie van totaal 12 miljoen euro. Lees verder

Oplichting
De 38-jarige ‘miljonair’ Frank Verbeek die vrijdagavond in Pauw & Witteman vertelde over zijn financiële steun aan een anorexiapatiënt blijkt dit te hebben verzonnen. De uit Apeldoorn afkomstige Verbeek heeft het geld echter nooit overgemaakt. Dat meldt De Telegraaf. Verbeek, die in werkelijkheid Remon de Boer heet, beweerde dat hij de 32-jarige anorexiapatiënt Saskia van Ruiten uit Leeuwarden minstens 150.000 euro zou schenken voor een behandeling in Zweden tegen de ziekte. Van Ruiten weegt nog slechts 41 kilo. De Boer zou in een loterij in 2004 zeven miljoen euro hebben gewonnen. Bij het televisieporgramma Pauw & Witteman kwam hij in vermomming (met sik en pruik) vertellen over zijn nobele plannen. Lees verder

Reclameregels
Minister Plasterk (OCW) gaat de reclameregels voor commerciële omroepen versoepelen. Dat zei hij gisteren op het Omroepcongres in Bussum. Vooral SBS Broadcasting (SBS6, Net5 en Veronica) profiteert hiervan. Dit tv-bedrijf moet zich nu aan strengere voorschriften houden dan concurrent RTL Nederland (RTL4, 5, 7 en 8), dat onder de veel ruimere Luxemburgse mediawet valt. Lees verder

Radio
Van de internetters luistert grofweg 52 procent weleens online naar radio, van de gehele bevolking in Nederland is dat al 36 procent volgens cijfers van Intomart GfK in Hilversum, verzameld in opdracht van het Radio Adviesbureau in Amstelveen. Bij deze club zijn alle radio-organisaties in Nederland aangesloten. In in 2005 luisterde 19 procent van de Nederlanders naar webradio en in 2006 ruim 23 procent, althans volgens cijfers uit het periodieke luisteronderzoek, waarvan de uitkomst voor 2007 nog niet beschikbaar zijn. Maar afgezet tegen de cijfers uit de nu gehouden enquête betekent dit een toename met ruim 50 procent, wat een zeer snelle groei zou zijn. Lees verder

Nicam
Dat sommige mediaproducties schadelijk kunnen zijn voor kinderen is bekend. Het NICAM geeft ouders en opvoeders er al jaren adviezen over via de icoontjes van Kijkwijzer. Maar als een tv-programma, film of game géén seks, geweld, drugsgebruik of grove taal bevat, wil dat nog niet per se zeggen dat die productie ook geschikt is voor je kind. Het NICAM kijkt naar mogelijkheden om ook over geschiktheid te gaan adviseren. Wim Bekkers, directeur van het NICAM, zag zich voor een flinke uitdaging geplaatst toen vanuit de politiek de vraag werd gesteld of er ook een systeem kan worden bedacht om iets over de geschiktheid van een productie voor bepaalde leeftijdscategorieën te zeggen. Over de potentiële schadelijkheid van bepaalde beelden is op wetenschappelijke basis wel wat bekend. Maar geschiktheid? Wat zouden daarvoor bruikbare criteria kunnen zijn? Bekkers stelde een werkgroep in met deskundigen van alle partijen in het veld, waaronder wetenschap, industrie en educatie. Lees verder

Popstar
In de talentenjachtprogramma’s So You Wannabe A Popstar en Idols strijden onbekende zangers en zangeressen om dezelfde hoofdprijs: het felbegeerde platencontract. Maar achter de schermen voeren de twee commerciële tv-zenders SBS en RTL ook een verbeten strijd uit: om de hoogste kijkcijfers én elkaars medewerkers. SBS6 neemt het voortouw en zendt vanavond de eerste live-show van So You Wannabe A Popstar uit. Lees verder

Seks
Kinderen die in de Verenigde Staten op de meest gangbare tijden televisie kijken, krijgen gemiddeld elke 3,5 minuut scènes met geweld of met seks voorgeschoteld. Dit heeft een vereniging van ouders die televisieprogramma’s in de gaten houden, na uitgebreid onderzoek donderdag naar voren gebracht. Lees verder

Ruud
De kans dat Ruud de Wild nog terugkeert bij Radio 538 is erg onzeker. Gisteren had de populaire presentator van het programma ruuddewild.nl een gesprek met zijn werkgever… In tegenstelling tot eerdere berichten is De Wild niet echt overspannen of ziek, maar zou de deejay gewoon een langere periode van rust willen. Daarin voorziet zijn huidige contract niet. De manager van Ruud de Wild bevestigt desgevraagd dat een bemiddelingpoging in het arbeidsconflict is mislukt. Een gang naar de rechter lijkt onvermijdelijk. Lees verder

Porno
Kim Holland komt terug op tv. Na een mislukt avontuur bij Talpa/Tien, mag de stoeipoes het nu proberen op RNN7. Op de regionale Rotterdamse zender gaat Kim het programma Een uurtje ondeugend invulling geven. Lees verder

Lingo
In het kader van De Week van de Alfabetisering, die vanaf zaterdag een week lang wordt gehouden, zendt de TROS woensdag een speciale aflevering uit van het letterspel Lingo. Dat meldde een TROS-woordvoerster vrijdag. Schrijfster Yvonne Kroonenberg neemt het samen met Lien van der Hoeven op tegen Dichter des Vaderlands Driek van Wissen en Anna Weemhoff. Zowel Lien van der Hoeven als Anna Weemhoff zijn ambassadeur van de Stichting Lezen en Schrijven en zelf ex-analfabeten. Lees verder

Alcoholreclames
Alcoholreclames zijn te aantrekkelijk voor jongeren, dat concludeert de Stichting Alcoholpreventie (STAP) in een deze week gepubliceerd rapport over de trends van alcoholreclame- en marketing in 2006. Alcoholreclames op televisie combineerden in 2006 hun reclame-uitingen over drank vaak met humor en lifestyle. 36 Procent van de alcoholreclames voegt humor toe om het product aantrekkelijk in de markt te zetten. Volgens STAP heeft onderzoek aangetoond dat het gebruik van humor in reclames vooral jongeren aanspreekt. Lees verder

Medium
Sylvana Simons lijkt toch weer aan de bak te kunnen bij RTL. De presentatrice zou Chazia Mourali gaan vervangen bij een nieuwe reeks van het programma Char het Medium. Dat meldt de fansite van Chazia. De nieuwe afleveringen zijn vanaf december te zien. Sylvana (36) leidt dan, naar verluidt, de gesprekken van medium Char met haar gasten in. Lees verder