Headlines uit de krant: maandag 1 oktober

De Dik Voormekaar Show, bekend van radio en tv, komt voor het eerst in het theater. De show gaat deel uitmaken van de nieuwe revue van André van Duin. Ferry de Groot doet net als op radio en tv mee, al is hij naar eigen zeggen ”geen theaterdier”.

De Groot (59) stond met Van Duin in 1973 aan de wieg van de Dik Voormekaar Show, die legendarisch is geworden door de markante stemmen van de verschillende komische types. De idee voor de samenwerking in de theatershow werd pas onlangs geboren, aldus De Groot woensdag. Van Duin en hij troffen elkaar bij het tv-programma De wereld draait door. Het contact was als vanouds. ”André zei: Als je nou toch effe niks te doen hebt bij de NOS, ga dan mee het theater in. Ik zei: Mag ik daar heel even over denken? Maar mijn omgeving, vooral mijn omgeving, vindt dat ik het moet doen. Een leuke ervaring, zeggen ze”, aldus de man die deze zomer zijn laatste Tour de France hielp te verslaan voor de NOS. Lees verder

Boulevard
RTL Boulevard begon deze maand aan een nieuw seizoen. Vorig jaar zakte het programma in kijkers terug van een miljoen naar 700.000. Is daarom de formule aangepast? Albert Verlinde: ,,Nee, dat ging meer om het behoud van de frisheid. Het wordt ons zevende seizoen. Vergeet dat niet!’’ Daphne Bunskoek: ,,We moeten het voor ons zelf leuk houden.’’ Lees verder

Media
Radio en internet zijn de meest gewaardeerde media onder 55-plussers. Dat blijkt uit het onderzoek Ouderen en Media dat door De Vos & Jansen is uitgevoerd in opdracht van Radio 5, aldus de radiozender woensdag. Iets meer dan 500 personen van 55 jaar en ouder namen eraan deel. Lees verder

Drm
Internetbedrijf Amazon is zijn nieuwe dienst waarbij drm-vrije muziek verkocht gestart. De gebruiker treft in de catalogus van Amazon meer dan twee miljoen nummers van meer dan 180.000 artiesten aan. Digital Rights Managment -vrije ofwel Drm-vrije muziek is muziek die vrij is van een kopieerbeveiliging. Amazon heeft om direct met een knap aanbod te kunnen beginnen een overeenkomst gesloten met twee grote platenlabels, EMI en Vivendi Universal. Het bedrijf zou nog in onderhandeling zijn met Sony BMG en Warner Music. Lees verder

UPC
Abonnees van de kabelexploitant UPC kunnen binnenkort een Slingbox kopen. Met deze Slingbox kan men een digitale decoder op afstand, via het internet, bedienen en daarnaast het ontvangen beeld van de decoder via een internetstream bekijken. Al eerder werd duidelijk dat UPC de Slingbox aan de abonnee zou gaan aanbieden. Toen nog was de algemene indruk dat abonnees de Slingbox moesten gaan huren. Nu heeft UPC bekend gemaakt dat abonnees de Slingbox kunnen kopen. Dit kan via één van de UPC winkels of via het internet. De prijs van de Slingbox zal 149 euro bedragen. De eerste kopers krijgen een korting van 50 euro en betalen slechts 99 euro. Lees verder

BNR
De commerciële nieuwszender BNR Nieuwsradio begon deze week met een nieuw format. Het doel: verdubbeling van de luisterdichtheid binnen een jaar, naar één procent.  „Radio is slow business”, benadrukt Paul van Gessel, sinds april hoofdredacteur van BNR Nieuwsradio. Hij doelt op zijn blog, waar deze week veel negatieve reacties kwamen op verdwenen programma’s, presentatoren en de nieuwe jingles. „Ik schrik er niet van. Het veroveren van de harten van de luisteraars is een traag proces”. Het nieuwe format is enigszins geïnspireerd door de Britse nieuwszender BBC 5 Live. Van Gessel: „Maar in feite doet elk radiostation ter wereld wat wij nu invoeren: een horizontale programmering, waarbij je vaste stemmen op vaste tijdstippen hoort. Als je ’s ochtends 3FM luistert, weet je dat Giel Beelen daar zit. En als je tijdens de lunch naar BNR Nieuwsradio luistert, dan hoor je Lara Rensen”. Lees verder

Songfestival
Het Eurovisie Songfestival krijgt de komende editie twee halve finales. Het Songfestival nieuwe stijl moet de kansen tussen oost en west eerlijker verdelen. Dat heeft de European Broadcasting Union, dat de internationale zangwedstrijd organiseert, vrijdag besloten in het Italiaanse Verona. De organisatie van Europese publieke omroepen heeft hiervoor gekozen vanwege de storm van kritiek die losbarstte op de overmacht van Oost-Europese landen. Lees verder

Radio 2
Een ruime meerderheid van SP, CDA, PvdA en VVD in de Tweede Kamer zet grote vraagtekens bij de mogelijke rol van Radio 2 bij het maken en promoten van een cd. De zender zou 40.000 euro hebben geïnvesteerd in de vervaardiging van de cd ,,The Look of Love” van Trijntje Oosterhuis. In ruil daarvoor zou radio 2 een percentage van de opbrengst uit de verkoop van platenmaatschappij EMI hebben gekregen. Hoogst merkwaardig, noemt SP’er Jasper van Dijk deze rol, omdat de zender de cd flink heeft gedraaid. Hij laakt het mogelijk bevoordelen van een artiest boven andere artiesten. ,,De publieke omroep moet niet op de stoel van ondernemer gaan zitten. Zij behoort niet publiek geld in een cd’tje te steken en er geld aan te verdienen, ten koste van bandjes die zich dit niet kunnen veroorloven.” Van Dijk heeft schriftelijke vragen gesteld aan minister Ronald Plasterk (Media). Lees verder

Idols
De voorronden van de vierde serie van tv-talentenjacht Idols zijn in volle gang. Duizenden hoopvolle wannabe-popsterren zingen voor de nog steeds genadeloze jury. Hoe beleeft een zenuwachtig idool in spe een auditiedag? Marijn Abbenhuijs (15) doet verslag. Mijn vader maakt me wakker. Een veelbelovende dag gaat beginnen. Vandaag doe ik auditie voor Idols. Ik ga onder de douche en trek daarna mijn kleding aan: een blouse met daarover een vest. Verder een donkere spijkerbroek en zwarte Lacoste-schoenen. Alles speciaal voor vandaag nieuw aangeschaft. Vervolgens schuif ik aan het ontbijt en poets m’n tanden. Ik ben er helemaal klaar voor en sta te popelen om naar het Mercure hotel in Dordrecht te vertrekken. Lees verder

Munk
‘Wat een klusser, die man van je!’ of: ‘Zeg, hij mag bij ons ook wel eens een straatje komen leggen!’ Het zijn opmerkingen die Jenny de Munk, echtgenote van zanger en musicalster Danny de Munk, deze dagen nogal eens hoort als ze op straat loopt. Sinds de docusoap over het paar op de buis is – vanavond alweer de laatste aflevering – is het afgelopen met het in rustige anonimiteit boodschappen doen. Rond de miljoen kijkers volgden de beslommeringen van het gezin De Munk en weten nu bijvoorbeeld dat een goede entertainer nog geen goede doe-het-zelver hoeft te zijn. Lees verder

Rood
Ruim elfduizend digitale UPC-kijkers hebben via hun afstandsbediening bij L’Oreal een sample besteld tijdens interactieve tv-spot. Dertigduizend kijkers drukten tijdens het spotje ‘de rode knop’ in. Tanya Joustra van Zenith Optimedia presenteerde tijdens een seminar op Picnic de resultaten van de interactieve tv-campagne van L’Oreal voor een anti-roosproduct gericht op mannen. Gemiddeld 82 mensen per uitzending van de ‘i-ad’ op diverse tv-zenders bestelden een sample-exemplaar via hun afstandsbediening. Volgens Joustra was L’Oreal erg tevreden met de campagne. Lees verder 

Enschede FM
Enschede FM en TV Enschede blijven in de lucht, omdat de failliet verklaarde Lokale Omroep Enschede in afgeslankte vorm een doorstart maakt. Dat gebeurt met financiële steun van onder meer woningcorporatie De Woonplaats. Dit maakte adviseur en oud-wethouder André Leloux van de omroep gisteravond bekend na een onderhoud met curator C.A.M. Luttikhuis. Over enkele dagen krijgen de zes betaalde medewerkers van de lokale omroep te horen wie wordt ontslagen. Leloux verwacht dat er anderhalf tot twee volledige betaalde banen over blijven. Er zijn tientallen vrijwilligers die willen doorgaan. Van de gemeente Enschede zal een lening van 60.000 tot 80.000 euro worden gevraagd. Als ’tegenprestatie’ voor steun mag de corporatie onder meer haar woningaanbod via de lokale omroep presenteren. Er is een nieuw bestuur dat de Stichting Omroep Enschede heeft opgericht. Deze organisatie heeft de zendapparatuur en de uitzendlicentie van de bankroete Stichting Lokale Omroep Enschede overgenomen. Lees verder