Headlines uit de krant: woensdag 30 januari

De KRO-serie ”t Schaep met de vijf pooten’ was maandagavond de grote winnaar bij de eerste editie van de Beeld en Geluid Awards in Hilversum. De televisieserie won in de categorie Fictie. Hoofdrolspelers Pierre Bokma en Georgina Verbaan sleepten prijzen in de wacht als beste acteur en beste actrice. ”t Schaep met de vijf pooten’ is een remake van een gelijknamige serie die in 1969 en 1970 werd uitgezonden.

De show, die het opnam tegen de series Waltz en Evelien, draait om een ouderwets Amsterdams café en trok destijds miljoenen kijkers.” Lees verder

EO
De Evangelische Omroep heeft de dvd met de aangepaste versie van de BBC-natuurserie The Life of Mammals uit de handel genomen. De woordvoerder van de omroep zei maandag dat de EO heeft besloten de ongeveer duizend tot 1500 exemplaren van de dvd niet te verkopen om een discussie over de evolutieleer te voorkomen. Honderden Nederlandse en Vlaamse wetenschappers ondertekenden de afgelopen zomer een petitie waarin de BBC werd verzocht te voorkomen dat Nederlandse omroepen in natuurprogramma’s van de Britse omroep schrappen. De aanleiding was de ontdekking van evolutiebioloog Gerdien de Jong dat de EO uit de natuurserie The Life of Mammals (het leven van zoogdieren) fragmenten had aangepast of verwijderd waarin de evolutieleer aan de orde kwam. Het laatste deel van de serie, dat over mensapen en de mens gaat, zond de omroep niet uit. Lees verder

Donna
De 18-jarige Pieter Muffels heeft als eerste de kluis van Radio Donna gekraakt. Hij wint twintigduizend euro. De kluis van Donna reisde sinds 21 januari door Vlaanderen. Gisteren stond de kluis op de Grote Markt in Lokeren. Iets voor elf uur toetste Pieter Muffels de code 266389 in. Pieter woont in Zutendaal en was voor het werk van zijn vader meegereden naar Lokeren. Met het geld wou hij eerst een pintje drinken en een auto kopen. Lees verder

ANP
De rechtbank in Den Haag heeft maandag persbureau Novum veroordeeld voor het stelselmatig inbreken in de computer van concurrent het Algemeen Nederlands Persbureau. De rechters legden Novum daarvoor een boete van 4000 euro op, waarvan 2000 voorwaardelijk. Het rechtscollege veroordeelde ook voormalig hoofdredacteur M. van de H. en oud-directielid J. R. voor hun betrokkenheid. Zij hebben ieder een boete van 2000 euro (waarvan 1000 voorwaardelijk) gekregen. Lees verder

Crash
De film Crash, die twee jaar geleden een Oscar in de wacht sleepte voor beste film, krijgt een vervolg op tv. Vooralsnog zal de dertiendelige serie alleen te zien zijn op de Amerikaanse kabelzender Starz. Dat meldde de website van de Britse omroep BBC dinsdag. Lees verder

Lokaal
De gemeente Westland is niet de enige die er financieel uitspringt door de verkoop van kabelbedrijf CAIW. Ook de lokale omroep WOS krijgt een bedrag mee met zes nullen. De WOS wordt na het lossnijden van de banden van CAIW met de gemeenten Westland en Midden-Delfland niet aan zijn lot overgelaten. De omroep krijgt de komende vijf jaar een bedrag van zo’n twee miljoen euro mee, bevestigt CAIW-directeur Verbree. „We spelen nog één keer voor suikeroom en geven ze een leuke bruidsschat,’’ zo noemt hij het. Lees verder

Film
De pornoklassieker Deep Throat (1972) staat zaterdagavond 23 februari centraal tijdens een avondje BNN/VPRO op Nederland 3. De omroepen zenden deze omstreden film uit, voorafgegaan door een special van Spuiten & Slikken (22.15 uur) en de de documentaire Inside Deep Throat (VPRO) om 22.35 uur. Dat meldde een BNN-woordvoerster maandag. Lees verder

KRO
De kleuterdramaserie Adriaan van de KRO heeft de prijs voor het beste educatieve en maatschappelijke kinderprogramma gewonnen op het BaKaForum in het Duitse Karlsruhe. Dat maakte de omroep dinsdag bekend. Het BaselKarlsruhe Forum is het Europese platform voor media en onderwijs, dat beurtelings in Karlsruhe en het Zwitserse Basel wordt gehouden. De prijs is een beeldje en een geldprijs van ruim 4000 euro. Het programma won eerder al een Nederlandse en een Japanse prijs. Lees verder

Groenhuijsen
Charles Groenhuijsen is maandag begonnen als columnist van de nieuwswebsite NU.nl. De Nederlandse journalist/publicist schrijft tweewekelijks een stuk over de Amerikaanse presidentsverkiezingen, meldde een NU-woordvoerster maandag. Na de zomer zal de frequentie worden opgeschroefd naar een wekelijkse bijdrage. Lees verder

Internetarchieven
De internetarchieven van de kranten van uitgever PCM worden naar verwachting binnen twee jaar gratis beschikbaar. Dat stelt directeur Rutger van der Wall van krantendatabank LexisNexis in de Nieuwe Reporter. Aanleiding is het bericht dat PCM het contract met LexisNexis, dat tot 2012 loopt, wil openbreken. Op dit moment kosten artikelen uit de archieven van PCM (de Volkskrant, Trouw, NRC) voor niet-abonnees 1,15 euro. Dat slaat niet aan; veel bezoekers kopen het artikel niet nadat ze het via een zoekmachine vonden. De reden is waarschijnlijk de grote beschikbaarheid van andere informatie op internet. Op die manier loopt PCM ook veel advertentie-inkomsten op de website mis. Lees verder

Dagbladen
Uitgeverij PCM (Trouw, NRC, Volkskrant) wil het tienjarig contract dat het in 2002 sloot met LexisNexis Benelux openbreken. Dat zegt Rutger van der Wall, directeur van de databank bij De Nieuwe Reporter. Hij voorspelt dat de archieven van Nederlandse dagbladen binnen twee jaar gratis beschikbaar zijn op het internet. Het uitbaten van de archieven van kranten als Trouw, NRC-Handelsblad en de Volkskrant, valt in de praktijk tegen. Zelfs de New York Times besloot vorig jaar haar online krantenarchief Times Select weer gratis te maken. Betalende gebruikers van het archief waren er nauwelijks. Duitse uitgevers als Der Spiegel Verlag en Axel Springer overwegen dezelfde stap. Lees verder

Personeelsreductie
De redactie van Dagblad De Limburger en Het Limburgs Dagblad eist dat de plannen voor een reductie van 15 fte op de redactie van tafel gaan. Maandagmiddag besloot de plenaire vergadering van journalisten unaniem achter de hoofdredactie te gaan staan die van de MGL-directie eist dat ze de plannen voor een personeelsreductie van tafel haalt. Gebeurt dat niet, dan kondigt hoofdredacteur Huub Paulissen aan dat de redactie niet langer meewerkt aan de werkzaamheden die nodig zijn om dit voorjaar de twee Limburgse kranten op tabloid uit te geven. Lees verder

Gerelateerde berichten


Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on email