Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Fusie tussen aanbieders satellietradio VS stapje dichterbij

De fusie tussen XM en Sirius, aanbieders van satellietradio in de Verenigde Staten en Canada, is weer een stapje dichterbij. Begin deze week gaf de Antitrust Division van het Amerikaanse ministerie van Justitie, ofwel de Amerikaanse mededingingsautoriteit, groen licht voor het samengaan van beide bedrijven. Deze is van mening dat de fusie niet tot wezenlijk minder concurrentie zal leiden dan nu en het onwaarschijnlijk is dat het negatieve gevolgen zal hebben voor de consumenten. Nu is het alleen nog wachten op goedkeuring van de Amerikaanse mediawaakhond FCC.

In februari 2007 kondigden XM Satellite Radio en Sirius Satellite Radio aan de handen inéén te slaan en te gaan fuseren. Hierdoor zou één groot satelliet radionetwerk ontstaan. De aankondiging deed echter veel stof op waaien. Door de fusie zou namelijk een monopolie ontstaan op het gebied van satellietradio in de Verenigde Staten. En dus moesten vele instellingen zich buigen over het plan.

Eén van de instellingen die een flinke vinger in de pap heeft over het wel of niet doorgaan van de fusie is de Amerikaanse mededingingsautoriteit (Antitrust Division van het Amerikaanse ministerie van Justitie). Deze deed er dan ook ruim een jaar over om tot een uitspraak te komen. De langste periode in de geschiedenis van de VS. De mededingingsautoriteit besloot echter alsnog groen licht te geven voor de fusie. Het is van mening dat de fusie niet tot wezenlijk minder concurrentie zal leiden dan nu. Zowel XM als Sirius gebruiken momenteel een ander systeem. Een radio van Sirius is dan ook niet in staat om de signalen van XM te ontvangen en andersom. Voor wie al een toestel heeft aangeschaft is er nooit echt spraken geweest van concurrentie. Alleen om de gunst van nieuwe potentiële klanten werd er gestreden. Beide bedrijven sloten dan ook voornamelijk contracten af met automerken over de standaard inbouw van een ontvanger in nieuwe auto’s.

Daarnaast acht de mededingingsautoriteit het onwaarschijnlijk dat het negatieve gevolgen zal hebben voor de consumenten. Zo verwacht het niet dat de prijzen explosief zullen gaan stijgen. Om de kanalen XM of Sirius te kunnen ontvangen is namelijk een abonnement benodigd van ongeveer $12 per maand. Een flinke prijsstijging zou alleen maar tegen XM en Sirius werken aangezien satellietradio nog relatief klein is in vergelijking tot aardse FM- en AM-radio, dat ook nog eens vrij te ontvangen is op elke radio.

Nu de mededingingsautoriteit groen licht heeft gegeven is de weg bijna vrij voor XM en Sirius om te fuseren. Nu is het alleen nog wachten op goedkeuring van Amerikaanse mediawaakhond FCC. Verwacht wordt dat deze het standpunt van de mededingingsautoriteit zal volgen.

Al ruim zes jaar kent de Verenigde staten landelijke radio via de satelliet. In eerste instantie alleen via XM Satellite Radio, dat in september 2001 van start ging, en later ook via Sirius Satellite Radio, dat in juli 2002 de lucht in ging. Beide aanbieders bieden tientallen kanalen met non-stop muziek aan, die ook nog eens reclamevrij zijn. Ook is sport een belangrijk speerpunt. Zo zijn via XM en Sirius alle belangrijkste sporten compleet te volgen. Dit in tegenstelling tot de radiostations op FM en AM, waar alleen de wedstrijden van de lokale clubs te volgen zijn. Daarnaast zetten beide partijen ook grote namen in als troef. Zo is Howard Stern sinds ruim twee jaar te horen bij Sirius, maar hebben ook Bubba the Love Sponge, Martha Stewart, Adam Curry en Eminem hun eigen programma of kanaal bij Sirius. XM zet onder meer in met Bob Dylan, Opie & Anthony, Tyra Banks en Oprah Winfrey. XM heeft momenteel ruim 9 miljoen abonnees, terwijl Sirius blijft steken op 8,3 miljoen abonnees. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten