RTL Nederland en SBS-groep hebben de kijkcijfers van afgelopen maand bekendgemaakt. RTL bleef de concurrent in september ver vooruit met een gezamenlijk zenderaandeel van 31,7% in de doelgroep 20 tot 49 jaar. Vorig jaar september was dat 31%. SBS Groep volgt met 27,9% en de Publieke Omroep met 26,9%.
Marktleider RTL4 behaalde over de gehele maand 16,7% zenderaandeel in deze belangrijke commerciële doelgroep, de beste septembermaand sinds 2005. RTL 5 scoorde in september een aandeel van 10,2% in de core doelgroep 20 tot 34 jaar (vorig jaar september 9,2%).
De mannenzender RTL7 kwam uit op een zenderaandeel van 6,9% in de core doelgroep mannen 20 tot 49 jaar. RTL 8 sluit de maand september af met 3,0% zenderaandeel in de core doelgroep vrouwen 20 tot 49 jaar, waarmee de vrouwenzender op een stabiel niveau blijft ten opzichte van vorig jaar.
SBS-groep scoort gezamenlijk marktaandeel van 28%
SBS6 scoort opnieuw een recordmarktaandeel. Waar in augustus alle records werden verbroken, tekent de familiezender in september opnieuw voor een record met een marktaandeel van 15,4%. Hiermee zorgt SBS 6 met afstand voor haar beste seizoensstart ooit.
NET 5 noteerde een maandgemiddelde van 6% en Veronica behaalde een marktaandeel van 6,6%. Hiermee kwam de SBS-groep tot een gezamenlijk marktaandeel van 28% in de altijd zwaarbevochten maand september.
Alle genoemde marktaandelen zijn gemeten in de doelgroep 20-49 jaar tenzij anders aangegeven. Bovengenoemde maandcijfers zijn afgerond op 1 decimaal en zijn inclusief uitgesteld kijken, met uitzondering van de laatste 7 dagen van de maand. [Radiowereld.NL]