De hitzender 102.7 KIIS FM in Los Angeles voert opnieuw de top aan van radiostations in de Verenigde Staten met de hoogste omzet. Volgens BIA/Kelsey wist het radiostation van Clear Channel in 2009 $55 miljoen aan reclame-inkomsten binnen te slepen. Los Angeles voert tevens de top aan van radiomarkten met de hoogste omzet gaat: $713 miljoen. Opvallend is de flinke opmars die de nieuws- en talkstations maakten in de top 10.
Clear Channel en CBS Radio zijn elk met vier van de radiostations vertegenwoordigd in de top 10 van radiostations met de hoogste omzet terwijl de Chicago Tribune en Bonneville elk met één station vertegenwoordigd zijn.
Net als in Nederland hebben ook veel Amerikaanse radiostations de klappen van de kredietcrisis gemerkt. Veel radiostations zagen hun omzet het afgelopen jaar dalen. Zo was KIIS FM in Los Angeles in 2008 nog goed voor een omzet van $66,3 miljoen. In 2009 moest de zender echter genoegen nemen met ruim $10 miljoen minder. Ter vergelijking: de omzet van Radio 538 in Nederland bedroeg 53 miljoen euro, omgerekend bijna $72 miljoen.
Ondanks de dalende winst heeft KIIS de positie van radiostation met de hoogste omzet weten vast te houden. Een knappe prestatie aangezien het station flinke concurrentie heeft gekregen van 97.1 Amp Radio (KAMP), waardoor het marktaandeel een flinke tik heeft gekregen.
Vooral de muziekstations hadden flink last van dalende reclame-inkomsten. Dit heeft ervoor gezorgd dat nog maar vier van de tien grootste verdienzenders muziekstations zijn. De overige zes stations hanteren allemaal het nieuws- en of talkformat. Zo ook de nummers twee tot en met vier: 103.5 WTOP uit Washington met $51 miljoen, WCBS Newsradio 880 uit New York City met $43,6 miljoen en 1010 WINS, eveneens uit New York City, met $42,9 miljoen.
De nieuwszenders profiteren van het feit dat de reclamespotjes tussen de verschillende nieuwsitems in zitten geplakt. Hierdoor is de attentiewaarde van de luisteraar veel hoger dan bij een spotje dat midden in een blok van vier minuten zit gepropt. Hierdoor kunnen de nieuwszenders hun reclamezendtijd voor een gemiddeld hoger bedrag verkopen. WTOP presteerde het hierdoor zelfs om als één van de weinige stations om in 2009 bijna net zo goed te presteren als het jaar daarvoor. Daarnaast is WTOP de enige radiozender uit Washington in de top 50 van stations met de hoogste omzet. De urbanzender (W)PGC 95 5 staat namelijk pas op plek 59 met $18 miljoen.
KROQ 106.7 in Los Angeles zag voor het derde jaar op een rij de omzet flink dalen. Zo stond de rockzender in 2007 nog op de eerste plek met $67,6 miljoen, terwijl dit in 2008 al gezakt was naar $56,1 miljoen. In 2009 kelderde de omzet naar $42,9 miljoen. Ook 106.7 Lite FM (WLTW) in New York City kent inmiddels de klappen van de zweep. In 2003, 2004 en 2005 stond de softpopzender nog aan kop. Zo bedroeg de omzet in 2006 nog $68,3 miljoen. In 2009 was dit echter gedaald tot $41,6 miljoen.
Plek zeven is in handen van de talkzender KFI 640 AM in Los Angeles (vorig jaar nog plek 3), gevolgd door WBBM Newsradio 780 in Chicago (nieuw in de top 10), de hitzender Z100 (WHTZ) in New York City en WGN Radio 720 uit Chicago (na twee jaar afwezigheid terug in de top 10). Power 106 (KWPR) en KOST 103.5, beiden uit Los Angeles, zijn beiden uit de top 10 verdwenen.
Kijkend naar de totale omzet van alle radiostations per radiomarkt (stad/regio) dan staat Los Angeles op de eerste plek. In totaal wisten de radiostations hier bij elkaar $713,8 miljoen aan reclame-inkomsten binnen te harken. Daarmee verslaat de twee de radiomarkt van de VS de grootste radiomarkt New York City ruim. In de Big Apple haalden de radiostations gezamenlijk $575,6 miljoen binnen aan reclamegeld. Chicago, de derde radiomarkt, staat op drie met $450,8 miljoen, gevolgd door Dallas ($309,8 miljoen) en San Francisco ($272,0 miljoen). [RS/Radio.NL]