Luistercijfers Duitsland: Radio stijgt in populariteit

Radio stijgt opnieuw in populariteit in Duitsland. Dit blijkt uit de laatste luistercijfers (Media-Analyse 2011 Radio I) die afgelopen woensdag werden gepubliceerd. Dagelijks luisteren er 58,37 miljoen Duitsers naar de radio en dat zijn er ruim 300.000 meer dan een half jaar geleden. Gemiddeld wordt er 251 minuten per dag naar de radio geluisterd.

Twee maal per jaar is het ‘D-day’ voor radiomakers in Duitsland. In maart en juli verschijnen namelijk de nieuwe luistercijfers.

Afgelopen woensdag was het weer zover en kregen ruim 100 radiostations onder ogen hoe ze het afgelopen half jaar gepresteerd hebben.

Opnieuw zijn er wijzigingen doorgevoerd aan het luisteronderzoek. Voortaan worden de cijfers uitgesplitst van maandag – vrijdag en zaterdag en zondag. In het oude systeem werd bij de vraag “welke radiozender heeft u op maandagmorgen tussen 7 en 7.15 uur gehoord” iedere zender (dus meerdere mogelijkheden) voor 100% meegenomen.

Dit is nu veranderd, want de zender waarnaar het langst is geluisterd krijgt nu het hoogste percentage. Om vergelijkingsmateriaal te hebben is de vorige meting (2010 – Radio II) opnieuw gepubliceerd volgens de nieuwe methode.

Zoals gebruikelijk zet Radio.NL ook dit keer de luistercijfers van Noordrijn-Westfalen, Nedersaksen, Hessen en Berlijn op een rij.

Noordrijn-Westfalen
Radio NRW, aanbieder van het raamprogramma van ruim 40 lokale radiostations in Noordrijn-Westfalen, mag zich voor de 22e maal op een rij marktleider noemen van deze deelstaat. Wel zag het netwerk het marktaandeel dalen naar 28,6%, maar de afstand tot de concurrentie blijft meer dan 10 procentpunten bedragen. Dagelijks stemmen er nog altijd ruim 5,1 miljoen luisteraars af op Radio NRW. Per uur ligt het aantal luisteraars op ruim 1,5 miljoen. Hiermee gaat Radio NRW aan kop in Duitsland.

Op de tweede plek staat opeens WDR 4. De Schlagerzender is flink aan het moderniseren en heeft het percentage aan schlagermuziek drastisch verminderd. Dit heeft WDR 4 duidelijk geen windeieren gelegd, want het marktaandeel steeg naar 17,5%. De pop- en servicezender WDR 2 volgt met 17,4%, terwijl de publieke jongerenzender Eins Live genoegen moet nemen met 17,3%.

Nedersaksen
Het mag inmiddels geen verrassing meer zijn dat NDR 1 Niedersachsen aan kop gaat in Nedersaksen. De schlagerzender met een hoog aandeel aan regionale informatie zag het marktaandeel met 1,1 procentpunt stijgen naar 29,1%. Op ruime afstand volgt de hitzender ffn met 13,8%. Een daling van 0,7 procentpunt. Vooral in de ochtend zag ffn flink wat luisteraars vertrekken,#mogelijk veroorzaakt door de vele wisselingen in het ochtendteam.

Maar niet alleen ffn verloor. Ook concurrenten Hit-Radio Antenne Niedersachsen en NDR 2 zagen het marktaandeel dalen. Opvallend was echter de flinke groei van Radio 21. Het radiostation zag het marktaandeel stijgen naar 2,7%.

Hessen
In de deelstaat Hessen is Hit Radio FFH voor de 32e maal op een rij marktleider, maar opnieuw wordt er flink gezaagd aan de stoelpoten van het station. Het verschil met de concurrentie wordt namelijk steeds kleiner. Hit Radio FFH zag het marktaandeel dalen naar 20,7%, terwijl de schlagerzender hr 4 volgt met 19,1%.

Goede zaken in Hessen deden de jongerenzender Planet Radio en de pop-rockzender Radio Bob. Planet zag het marktaandeel met 1,8 procentpunt stijgen naar 5,9%, terwijl Bob omhoog schoot van 1,6 naar 2,9%.

Voor Energy Rhein-Main zal het ongetwijfeld even slikken zijn geweest, want het station debuteerde met een marktaandeel van 0,2%. Wel moet hierbij gezegd worden dat het station pas in september 2010 van start ging en dus nog geen volledige meetperiode achter de rug heeft.

Berlijn
RTL Radio Duitsland deed opnieuw goede zaken in Berlijn, want het concern bezet wederom de eerste twee plekken in de Duitse hoofdstad. De hitzender 104.6 RTL zag het marktaandeel ligt stijgen naar 10,7%. Vooral in de middag steeg het aantal luisteraars fors door de komst van Thomas Koschwitz. De tweede plek is in handen van zusterstation Spreeradio, dat eveneens het marktaandeel zag stijgen. Spreeradio wist vooral aan het begin van de werkdag flink luisteraars te winnen.

Ook goede zaken in Berlijn deed de popzender RS2. Nadat afgelopen zomer ochtenddeejay Christian Haacke na twee jaar aan de kant werd geschoven en de programmering op de schop ging, is het marktaandeel eindelijk weer eens gestegen. RS2 staat zelfs met 8,2% marktaandeel op de derde plek in de hoofdstad. Ook de Berliner Rundfunk 91.4 lijkt de stijgende lijn weer te pakken te hebben. Afgelopen zomer ging het station volledig op de schop en dat resulteert in een stijging van het marktaandeel naar 6,0%.

Verliezers
De grootste verliezers van dit luisteronderzoek zijn overigens te vinden in Beieren, waar zowel Bayern 1 als Antenne Bayern flink luisteraars verloren. Bayern 1 zag het aantal luisteraars per uur dalen met 117.000, terwijl Antenne Bayern dit aantal zag kelderen met 152.000. De afgelopen maanden experimenteerde Antenne Bayern om elk uur met zeven hits non-stop op een rij te beginnen, zonder onderbreking van jingles of promo’s. Het moet de luisteraars meer rust geven, alleen gaat dat ten koste van de herkenbaarheid. Antenne Bayern is er zelf dan ook niet tevreden over en is inmiddels hiermee gestopt. Overigens staan zowel Antenne Bayern als Bayern 1 nog wel in de top vijf van radiostations met de meeste luisteraars per uur. [RS/Radio.NL]