MNM, Joe FM en Nostalgie zijn de grote verliezers van de nieuwe luistercijfersmeting in Vlaanderen, terwijl Q-music dit keer de grote winnaar is. Wel gaat Radio 2 nog steeds aan kop, zo blijkt uit de nieuwe CIM cijfers. In Wallonië is Bel RTL weer terug op de hoogste tree.
Meer metingen
Dit jaar heeft het Centrum voor Informatie over de Media een ingrijpende wijziging doorgevoerd. Voortaan worden de luistercijfers drie keer per jaar gerapporteerd in plaats van twee keer.
Dit naar aanleiding van klachten van onder meer de Q-Group en de VRT, die zich ergerden aan de grote schommelingen in cijfers.
De eerste golf van 2011 bevat de cijfers van 8 januari tot en met 9 april 2011.
Radio 2 blijft aan kop
Ironisch genoeg bevat de nieuwste luistercijfersmeting nu juist veel grote schommelingen. Radio 2 blijft daarbij marktleider. De familiezender van de VRT zag het marktaandeel met bijna een procentpunt stijgen naar 30,6%. Winst was er ook voor Q-music, die maar liefst 1,4 procentpunt omhoog schoot naar 15,7%. In de belangrijke doelgroep 18 tot 44 jaar scoort Q zelfs 27% marktaandeel.
StuBru blijft stijgen
Opvallend is de steeds verdere opmars van Studio Brussel. Voor de tweede keer op een rij ziet de alternatieve zender het marktaandeel stijgen. Dit keer was die stijging niet zo explosief als in golf 21, maar desondanks noteert het station nu 11,8%.
MNM: Music & Less luisteraars
MNM, de hitzender van de VRT blijft terrein verliezen. Dit keer moet het station maar liefst anderhalf procentpunt inleveren en scoort het 8,0% marktaandeel. Hierdoor is Radio 1 voorbij gegaan aan MNM. De informatiezender scoort namelijk 8,7% marktaandeel.
Classics minder populair
Fors verlies was er ook voor beide classic hitszenders. Joe FM, één van de grote winnaars van de vorige meting, zag het marktaandeel met 1,3 procentpunt dalen naar 6,3%. Nostalgie ging ruim een procentpunt omlaag naar 4,8%. Het klassieke Klara daarentegen deed goede zaken en zag het marktaandeel flink stijgen.
Luistertijd
Kijkend naar de luistertijd, dan gaat ook hier Radio 2 aan kop. Gemiddeld wordt er per dag 253 minuten naar de zender geluisterd. Joe FM blijft tweede met 213 minuten, terwijl Studio Brussel de derde plek inneemt met 208 minuten.
Wallonië
In het Franstalige gedeelte is Bel RTL terug aan kop. Vorige meting moest het nog buigen voor Radio Contact, dit keer steeg Bel RTL door naar 16,2%, terwijl de dolfijn naar 14,6% marktaandeel daalde. Contact voelt hierdoor de hete adem van VivaCité, het regionale netwerk van de RTBF, in de nek.
En terwijl Nostalgie in Vlaanderen fors terrein verloor, deed de oldieszender in Wallonië goede zaken. ‘La Legende’ steeg van 10,5 naar 12,0% marktaandeel. [RS/Radio.NL]