Op de website van de Stichting Reclamecode kunnen bezoekers sinds kort precies kijken of een reclame op tv ook voldoet aan alle eisen. Stapsgewijs kan worden nagegaan wanneer reclame voldoende als zodanig en herkenbaar is. Ook kan men zien welke informatie reclamemakers verplicht moeten vermelden in een reclame-uiting.
Op de website Checksrc.nl kan een reclamemaker, maar ook kijkers, stapsgewijs nagaan of zijn concept reclame-uiting voldoet aan de regels van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
Misleidend
Het is belangrijk dat tv-reclame als zodanig herkenbaar is. Wanneer dit niet het geval is, kan de Reclame Code Commissie bij een klacht mogelijk oordelen dat een reclame-uiting misleidend is. In de Check Herkenbaarheid van Reclame worden de aandachtspunten per medium en product/dienst toegelicht.
Daarnaast is een aparte Check Informatieverplichtingen ontwikkeld, waarin alle informatie over dit onderwerp is gebundeld. Een deel van deze informatie was al te vinden in de Check Oneerlijke Reclame. Nieuw is dat ook wordt ingegaan op de informatie die moet worden gegeven als er verschillende partijen bij de reclame betrokken zijn.
Wanneer een reclamemaker de reclameregels uit de NRC heeft gelezen, de uitsprakendatabase en Check SRC heeft geraadpleegd, maar toch nog met concrete vragen zit omtrent zijn concept reclame-uiting, kan hij pre-copy advies aanvragen bij de afdeling Monitoring & Compliance. In dialoog met de afdeling Monitoring & Compliance wordt met de adverteerder besproken op welke punten de reclame-uiting mogelijk strijd met de NRC oplevert. Een advies zal vooral praktisch zijn. [RadioWereld.NL]